Praca ESA TRUCKS Świecko
Home Aktualności z Sulęcina

Przełom roku to nie tylko czas na podsumowania, lecz również plany na nowy rok i na kolejne lata. Ta prawidłowość tyczy się m.in. Rady Miejskiej, która tydzień po przedstawieniu przez burmistrza „Raportu otwarcia” zebrała się ponownie 30 grudnia 2015 r., aby obradować przede wszystkim nad uchwaleniem budżetu na rok 2016 i Wieloletnią Prognozą Finansową naszej Gminy.
Do porządku obrad na początku sesji Rada włączyła głosowanie nad uchwałami o zmianach w budżecie na rok 2015 (tzw. „uchwała czyszcząca”) oraz w sprawie przyjęcia Strategii Rozwoju Sulęcińskiego Ośrodka Kultury wraz ze strategią Biblioteki Publicznej w Sulęcinie. O nich słów kilka w dalszej części tekstu.

Przetarg „komunalny”

W sprawozdaniu z działalności burmistrza w okresie między sesjami, odczytanym przez Sekretarz Gminy – Mirosławę Maszońską, najistotniejszą była informacja o rozstrzygnięciu przetargu nieograniczonego na „Świadczenie usług w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Sulęcin oraz usuwania skutków zimy w roku 2016”. Jedyną ofertę, opiewającą na 300 000zł, złożył Zakład Usług Komunalnych Sp. z o.o. w Sulęcinie i ta oferta spełniała wymagania specyfikacji przetargowej.

Zmiany w budżecie na 2015 r.

Uchwała o zmianie uchwały budżetowej na 2015 r. wprowadziła kosmetyczne zmiany. Zastępca burmistrza Sulęcina Iwona Walczak przedstawiła pokrótce przyczyny jej wprowadzenia. Okazało się, że nasza gmina dostała dotację z Funduszy Małych Projektów (2 790,90 zł) na obchody 70-lecia Szkoły Podstawowej w Trzemesznie, która początkowo nie została przyznana. Dodatkowo przeksięgowano niewielkie środki w ramach wcześniejszego budżetu. Na chwilę obecną dochody gminy Sulęcin w 2015 r. wyniosły 56 704 272,90 zł, wydatki natomiast 51 799 208,92 zł. Rozliczenie budżetu na rok 2015 będzie wykonane na koniec I kwartału 2016 r.

Strategia SOK i Biblioteki Publicznej

Uchwałę w sprawie przyjęcia Strategii Rozwoju Sulęcińskiego Ośrodka Kultury wraz ze strategią Biblioteki Publicznej w Sulęcinie omówił dyrektor SOK Jacek Filipek. Powstała ona przede wszystkim w celu uzyskania przez sulęcińską bibliotekę miejską certyfikatu Biblioteka Plus. Bez uchwalenia „Strategii” uzyskanie certyfikatu nie byłoby możliwe. Dyrektor podkreślił jednak, że SOK jest otwarty na propozycje zmian do tego dokumentu. Obie uchwały zgłoszone na początku sesji zostały przez Radę przyjęte.

Budżet 2016

Głównym punktem XVI sesji miało być przedstawienie projektu uchwały budżetowej na 2016 rok, dyskusja nad nim i głosowanie jego przyjęcia. Zastępca burmistrza I. Walczak przedstawiła szczegółową prezentację założeń budżetu w porównaniu do roku 2014 i trzech kwartałów 2015 r. Zaznaczyła, że przedstawiony budżet jest „ostrożnościowy”. Niżej przedstawię moim zdaniem najważniejsze punkty projektu budżetu i tezy z prezentacji.
– Planowane dochody – 51.898.790 zł, w tym 49.185.002 zł dochodów bieżących i 2.713.788 zł dochodów majątkowych;
– Planowane wydatki – 50.074.747 zł, w tym wydatki bieżące w kwocie 44.750.568 zł (z czego 20.326.232 zł to wydatki na wynagrodzenia i składki z nimi związane i 12.185.021 zł na cele statutowe gminy), a 5.324.179 zł wydatki majątkowe;
– nadwyżka budżetowa – 1.824.043 zł;
– 600 tys. zł na obsługę zadłużenia;
– przychody budżetu w wysokości 700.000 zł;
– rozchody budżetowe – 2.524.043 zł;
– 1 milion zł limitu zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek na pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu;
– rezerwa ogólna w kwocie 200.000 zł;
– rezerwa celowa w kwocie 150.000 zł;

Budżet nie jest w formie zadaniowej, jednak podano w części opisowej, na jakie cele planowane są wydatki majątkowe. Podam kilka: przebudowa ulic Willowej i Podgórnej, „cyfrowy krok w nowoczesne społeczeństwo”, przebudowa stadionu lekkoatletycznego wraz z infrastrukturą, rewitalizacja parku miejskiego (I etap), rozbudowa kanalizacji deszczowej ul. Żwirki i Wigury, rozbudowa sieci wodociągowej ul. Młynarska, nowa studnia na Kolonii Glisno, zakup średniego pojazdu pożarniczego dla OSP Trzemeszno i cele w funduszach sołeckich:
– Żubrów – altana rekreacyjna,
– Trzemeszno – modernizacja zbiornika wodnego,
– Długoszyn – zakup kosiarki samobieżnej,
– Zarzyń – wiata na placu wiejskim,
– Ostrów – nagłośnienie sali.

Według planu budżetowego w 2016 r. zadłużenie gminy wyniesie 12.142.399,00 zł, jego całkowita obsługa ma w tym roku wynieść 3.124.043,00 zł. Stosunek zadłużenia do dochodów gminy ma więc wynosić 23%. W 2014 r. wynosił on 41%, planowany w 2015 r. miał wynieść 26%. Trzeba podkreślić, że budżet gminy spełnia sławetny wskaźnik z art. 243 ustawy o finansach publicznych, z którego spełnieniem są problemy w budżecie powiatu sulęcińskiego.

Opinie o planie budżetu

Po przedstawieniu projektu uchwały budżetowej, wiceburmistrz I. Walczak odczytała opinię o nim Regionalnej Izby Obrachunkowej w Zielonej Górze, która projekt oceniła pozytywnie z uwagami. Wspomniane uwagi tyczyły się przede wszystkim błędów w klasyfikacji dochodów i wydatków. W autopoprawkach do projektu uwagi RIO zostały uwzględnione.
Następnie opinie o projekcie uchwały odczytali przewodniczący Komisji Stałych Rady Miejskiej – Jeremi Borowiec (Komisja Spraw Społecznych), Zbigniew Dauksza (Komisja Rewizyjna), i Krystian Bielecki (Komisja Budżetu i Gospodarki). Komisje zaaprobowały projekt budżetu, a ich uwagi uwzględniono.

Wątpliwości klubu radnych „Nasza Gmina”

W dyskusji głos w imieniu klubu radnych „Nasza Gmina” zabrał Adam Miglujewicz. Z uwagi na długość wypowiedzi radnego, przedstawię ją w formie pytanie-odpowiedź. Na większość pytań odpowiedziała zastępca burmistrza I. Walczak, na część także burmistrz Dariusz Ejchart.

Pytanie: Około 1/3 wydatków to wydatki na wynagrodzenia. Czy wynagrodzenia wzrosły czy, zgodnie z zapowiedziami nie zmieniły się?
Odpowiedź: 14 milionów z 20 milionów zł na wynagrodzenia w oświacie. Nie było podwyżek, wzrost wynika z dodatków stażowych i ew. nagród jubileuszowych.

P: Wynagrodzenia urzędników zmalały o ok. 400 tys. zł od roku 2014, natomiast dla pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej wzrosły w analogicznym okresie o 320 tys. zł, przy wzroście zatrudnienia o 3-4 osoby. Z czego się wzięły takie zmiany?
O: W 2014 r. było stosunkowo dużo nagród jubileuszowych, stąd obecny spadek wynagrodzeń wśród urzędników, natomiast wzrost w OPS wynika z wzrostu zatrudnienia, a ten ze zmian ustawowych.

P: Dlaczego rosną wydatki związane z administracją publiczną np. na energię cieplną i elektryczną?
O: Wzrost wynika z włączenia w strukturę Urzędu Miejskiego Domu Joannitów, który jest planowany do ponownego otwarcia, jednak póki co musi znajdować się w tym dziale. Poza tym gmina wynajmuje pomieszczenia w budynku Urzędu Miasta, podmiot wynajmujący będzie zużywał energię, jednak z wynajmu gmina osiągnie również dochody.

P: Dlaczego budżet jest uchwalany po cichu, jakby za plecami Rady? Klub złożył propozycję, aby radnych i sołtysów wcześniej włączyć w proces tworzenia budżetu.
O: Wnioski do budżetu można składać do 30 września danego roku, ale za budżet zgodnie z ustawą odpowiada burmistrz.

P: Ile działek planuje się uzbroić i czy w planach jest także ta, na której ma być ulokowany zakład meblarski?
O: Uzbrajanie działek pod inwestycje jest koniecznością. Pod tę konkretnie inwestycję, działka przyłączona do podstrefy KSSSE, zostanie uzbrojona dopiero po jej zakupie, za pieniądze uzyskane z jej sprzedaży.

P: Dlaczego wzrosły znacząco w odniesieniu do roku 2014 wydatki na dokształcanie kadry nauczycielskiej?
O: Wcześniej nie wykonywano postanowień zawartych w Karcie Nauczyciela, a taki zapis był konieczny. Obecnie zapis wprowadzono, jednak nie wiadomo czy będzie konieczność wydatkowania tych środków.

Ponadto radny A. Miglujewicz do pozytywów budżetu zaliczył obniżenie zadłużenia, skrytykował w imieniu swojego klubu niskie nakłady na gospodarkę mieszkaniową oraz brak szczegółowego określenia wydatków na zakup środków trwałych.

Upoważnienia burmistrza

Pewną tego konsekwencją był wniosek klubu radnych o wykreślenie punktu w projekcie uchwały, na mocy którego burmistrz miał być upoważniony do dokonywania zmian w planie wydatków majątkowych w ramach działu bez zgody Rady. A. Miglujewicz zaznaczył, że to pozwoli burmistrzowi na zbyt dużą swobodę w zakupie majątku trwałego. Podał przykład, że deklarowany zakup wozu strażackiego (przeznaczone środki własne 150 tys. zł) może być zmieniony na zakup np. łodzi ratunkowej w tym samym dziale, bez zgody Rady Miejskiej. I. Walczak odpowiedziała, że to doprowadzi do konieczności bardzo częstego zwoływania Rady i ten zapis jest często stosowany. Po dość ostrej dyskusji przystąpiono do głosowania wniosku. Rada wniosek odrzuciła, jednak pewnym zaskoczeniem jest stosunek głosów. Za wykreśleniem punktu było aż 6 radnych, 7 przeciw, 2 osoby wstrzymały się od głosu.

Głosowanie uchwały budżetowej

Po burzliwej dyskusji przystąpiono do głosowania nad uchwałą budżetową na rok 2016. Tu nie było już żadnego zaskoczenia. Rada miejska chwaliła budżet – 10 radnych było za projektem, dwoje przeciw, trzech się wstrzymało. Po głosowaniu burmistrz D. Ejchart podziękował radnym za podjęcie tej uchwały, natomiast zespołowi urzędników za wkład w jego przygotowanie, w tym przede wszystkim Iwonie Walczak, Sekretarz Gminy Mirosławie Maszońskiej i Skarbnik Gminy Joannie Pakulskiej. Dodał, że pragnie dobrze zrealizować ten budżet.

Wieloletnia Prognoza Finansowa

Dużo szybciej trwało przyjęcie WPF na lata 2016-2020. RIO oceniła projekt pozytywnie, podobnie połączone Komisje Rady Miejskiej. Projekt zakłada dość stabilną wysokość dochodów i wydatków w kolejnych latach, stałą nadwyżkę budżetową na obsługę zadłużenia, spadek wskaźnika spłaty zobowiązań. Planowane są 3 projekty realizowane w okresie dłuższym niż rok: Cyfrowy krok w nowoczesne społeczeństwo, Przebudowa stadionu lekkoatletycznego wraz z infrastrukturą towarzyszącą i Rewitalizacja Parku Miejskiego. Z obecnych wówczas na sali 13 radnych 11 poparło projekt WPF, 2 wstrzymało się od głosu.

Po krótkich podziękowaniach radnej Anny Wyczachowskiej za remont drogi w Wędrzynie w ramach punktu Wolne wnioski i informacje, która zamykała porządek obrad, burmistrz D. Ejchart złożył obecnym życzenia noworoczne.

Podczas XVI sesji Rady Miejskiej parokrotnie emocje brały górę nad merytorycznością dyskusji, jednak po raz kolejny można było dostrzec zaangażowanie i przygotowanie zarówno radnych, szczególnie tych opozycyjnych, jak i władz gminy, które potrafiły odpowiedzieć na niemalże każdą wątpliwość ze strony radnych. Widoczne było, że projekt budżetu był analizowany pod różnymi kątami. Teraz najważniejszą kwestią jest ta, na ile budżet 2016 jest realny do wykonania i jak wiele zmian będzie w nim dokonane. Dla nas wszystkich najlepiej będzie jeżeli dochody będą większe od planowanych i dzięki temu gmina będzie mogła ponownie się rozwijać. Czego Państwu i sobie życzę w rozpoczętym już roku 2016.

Grzegorz Tyliszczak

Autor
Dostarczamy najnowszych informacji z Sulęcina i okolic w możliwie najkrótszym czasie. Zapraszamy także na nasz profil na facebooku.
Spływy kajakowe lubuskie
Spływy kajakowe lubuskie
Spływy kajakowe lubuskie
Spływy kajakowe lubuskie
Kwasy humusowe FLORAHUMUS