Praca ESA TRUCKS Świecko
Home Aktualności z Sulęcina

25 maja 2017 r. podczas sesji rady Miejskiej przyjęto przede wszystkim sprawozdanie budżetowe burmistrza Sulęcina za 2016 r. oraz udzielono mu absolutorium. W poniższym tekście bardziej szczegółowo opiszę samą procedurę oraz wynik budżetowy oraz pozostałe punkty porządku obrad.

Na początku porządek obrad został przez Radę rozszerzony o kilka projektów uchwał, jednakże nadal pierwszym punktem pozostało przedstawienie sprawozdania z działalności burmistrza w okresie pomiędzy sesjami przez sekretarz gminy Mirosławę Maszońską. Sekretarz poinformowała m.in., że zostały otwarte oferty na zamówienia publiczne dotyczące:
– „Rewitalizacji parku miejskiego w Sulęcinie-etap II” w trybie „zaprojektuj i wybuduj” (obecnie przetarg rozstrzygnięty, zwyciężyła oferta firmy Giardino Beata Cabaj ze Szczecina o wartości 2 846 925,39 zł brutto);
– „Odnowienia zieleni w parku miejskim w Sulęcinie- roboty budowlane” – oferty złożyły firmy PH-U AKANT Grzegorz Bykowski z Poznania (468 170,26 zł) oraz Leszek Kułak Budownictwo Sportowe Inżynieria Krajobrazu ze Skwierzyny (398 279,31 zł);
– „Odnowienie zieleni w parku miejskim w Sulęcinie” – oferty firm GreenQL Sp. z o.o. z Poznania (1 726 733,16 zł) oraz Leszek Kułak Budownictwo Sportowe Inżynieria Krajobrazu ze Skwierzyny (2 268 000,00 zł). Nadal trwa procedura analizowania ofert (BIP Gminy Sulęcin stan na 19.06.2017 r.)

Sekretarz podała ponadto, że zostało rozstrzygnięte postępowanie na sprzedaż działki 17/1 o pow. 8.2146 ha w obrębie 46 Sulęcina (strefa Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej strefy Ekonomicznej) za kwotę 2 483 360,00 zł (cena wywoławcza 2 458 770,00 zł), a zwycięską ofertę złożyła Living Furniture Europe Sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Sulęcinie. Z informacji podanych przez burmistrza Dariusza Ejcharta wynika, że następnie będą prowadzone rozmowy między przedsiębiorstwem, a KSSSE oraz kolejne procedury, jednak jesteśmy na dobrej drodze do powstania w Sulęcinie dużej fabryki mebli.

Uchwały

Radni jednogłośnie (obecnych wówczas było 14 radnych) podjęli uchwały w sprawie powołania radnego do składu Komisji Rewizyjnej i Komisji Infrastruktury i Gospodarki Rady Miejskiej w Sulęcinie – dotyczącą radnego Grzegorza Zjawińskiego oraz w sprawie nadania imienia Stanisława Ożoga stadionowi miejskiemu w Sulęcinie. Przewodniczący Rady Zbigniew Szczepański przypomniał pokrótce sylwetkę tego znakomitego biegacza długodystansowego, olimpijczyka i jedenastokrotnego mistrza Polski, związanego przez lata z Sulęcinem. Podjęcie uchwały spotkało się z aplauzem zarówno radnych jak i pozostałych zebranych. Również jednogłośnie podjęto uchwałę w sprawie zmiany uchwały w sprawie zarządzenia poboru podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego w drodze inkasa, wyznaczenia inkasentów i określenia wysokości wynagrodzenia za inkaso. Konieczność zmiany wiązała się z wyborem nowego sołtysa Brzeźna Arkadiusza Sroki.

Budżet 2017 r. i WPF

W dyskusji na temat projektu uchwały zmieniającej uchwałę budżetową na 2017 r. wziął udział tylko Adam Miglujewicz. Chciał się zorientować, czy za wzrost dochodów odpowiada tylko sprzedaż działki KSSSE oraz czy w całości ten dochód zostanie wykorzystany. Zastępca burmistrza Iwona Walczak odpowiedziała, że dochody wzrosły ponadto po aktualizacji podatków, natomiast z kwoty sprzedaży działki zaplanowano środki na uwłaszczenie i odszkodowania, budowę drogi wewnętrznej oraz kanalizacji. Uchwałę podjęto jednogłośnie. Na jej podstawie dochody gminy wzrosły o 2 870 421,96 zł. Poza sprzedażą działki największy wzrost dochodów odnotowano w Dotacjach celowych w ramach programów finansowych z udziałem środków europejskich – 535 157,22 zł. Wydatki wzrosły również o 2 870 421,96 zł, w tym na drogi publiczne 1 144 591,76 zł, wydatki inwestycyjne na gospodarkę ściekową i ochronę wód 580 tys. zł, wydatki inwestycyjne w administracji publicznej o 535 157,22 zł (Cyfrowy krok w nowoczesne społeczeństwo). Po zmianach dochody budżetu mają wynieść 75 451 464,37 zł (bieżące 62 858 719,74 zł), a wydatki 75 951.064,37 zł (bieżące 58.382.239,44 zł).

Zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2017-2030 było konieczne z powodu obecnego kształtu uchwały budżetowej oraz przesunięcia zadania „Cyfrowy krok” z roku ubiegłego na obecny (wynikło z opóźnień w postępowaniach przetargowych). Do tego projektu uchwały pytania miał również A. Miglujewicz. Z odpowiedzi burmistrza, jego zastępcy oraz skarbnik Joanny Pakulskiej wynika, że wzrost wydatków w stosunku do poprzedniej uchwały o WPF wynika z obecnych zmian w budżecie. Radny wyraził opinię, że po raz kolejny w roku wyborczym 2018 r. wydatki są najwyższe, a deficyt ma wynieść niemal 3,2 mln zł, na co I. Walczak odpowiedziała, że te wydatki były planowane wcześniej, nie są związane z wyborami, ale z modernizacją oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacyjnej. Radny stwierdził, że przecież po to powoływano spółkę wodociągową, aby kredyt mogła wziąć ona, a nie gmina. Burmistrz Ejchart odparł, że w wyniku zmian w ustawie o finansach publicznych tego typu zobowiązania będą musiały być i tak ujęte w WPF, dotyczyć się to będzie również związków celowych. Radny nie został jednak przekonany i podczas głosowania wstrzymał się, pozostali radni poparli taki kształt uchwały. Dodam, że zgodnie z obecną WPF nadal spełniony jest wskaźnik spłaty zobowiązań w każdym kolejnym roku budżetowym. Rzeczywiście najwyższe wydatki przewidywane są na rok 2018, jednak w 2019 mają być niewiele niższe, natomiast deficyt budżetowy planowany jest na poziomie 5 milionów złotych. W kolejnych latach planowane są nadwyżki. Do 2018 r. mają być zakończone zadania Cyfrowy krok w nowoczesne społeczeństwo, rewitalizacja parku miejskiego w Sulęcinie, do 2019 r. planowane jest zakończenie rewitalizacji obiektów na Winnej Górze. W 2020 r. ma zakończyć się rozbudowa i przebudowa oczyszczalni ścieków w Sulęcinie wraz z modernizacją sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej w aglomeracji Sulęcin.

Rozliczenie budżetu 2016 r.

Prezentację ze szczegółowym rozliczeniem budżetu za 2016 r. przedstawiła zastępca burmistrza Iwona Walczak. Dochody wyniosły na koniec 63 020 543,25 zł, czyli w stosunku do planu zostały wykonane na poziomie 97,68%. Dochody majątkowe zrealizowano w 65,66% a bieżące w 99,06%. Wydatki wyniosły łącznie 56 880 746,78 zł, wobec planu wykonanie wyniosło 90,73%. Wydatki majątkowe, podobnie jak dochody majątkowe wykonano w ok. 65%. Nadwyżka budżetowa stanowiła natomiast aż 336% planowanej i wyniosła 6 139 796,41 zł. Zadłużenie gminy na dzień 31.12.2016 r. wynosiło 12 140 456,28 zł.
Dochody własne wyniosły 31 090 822,41 zł (wykonanie 101,19%), wpływy z podatków PIT i CIT przewyższyły planowane. W dziale wydatków największym wzrostem w stosunku do roku 2015 r. była pomoc społeczna (różnica ponad 8,4 mln zł, a łącznie 20,86 mln. zł), jednak wzrost ten wynika z rządowego programy „Rodzina 500+”. Wykonanie wydatków w różnych działach w stosunku do planu oscylowało w zasadzie w granicach 80-100%. Najwyższą pozycją w budżecie poza pomocą społeczną była oświata (nieco ponad 17 mln. zł) i administracja publiczna (ponad 5 mln zł, jednak plan wykonano w 75%, co wynika w dużej mierze z przesunięcia realizacji zadania „Cyfrowy krok w nowoczesne społeczeństwo”).

I. Walczak przedstawiła również analizę budżetów w latach 2010-2016. Wyraźnie widoczny jest stały wzrost dochodów z 41,6 mln zł w 2010 r. do ponad 63 mln. w 2016 r. w ubiegłym roku budżetowym nie zostały zaciągnięte żadne nowe zobowiązania, natomiast dokonano spłaty 2 525 986,69 zł zadłużenia, co doprowadziło do tego, że stosunek zadłużenia do dochodów wyniósł 19,26% (w krytycznym roku 2011 wynosił dla przykładu 58,73%, a w 2015 r. 26,36%.

Po prezentacji Rada miała zapoznać się z informacją o stanie mienia komunalnego Gminy oraz sprawozdaniem finansowym. W związku z tym, że te punkty zostały przedstawione podczas posiedzeń komisji, punkty uznano za wykonane, a następnie została odczyta opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej o sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2016 r. Opinia była pozytywna z drobnymi uwagami natury technicznej, które nie miały wpływu na ogólną pozytywną opinię.

Dyskusja

Adam Miglujewicz rozpoczął ten punkt stwierdzeniem, że strategicznie nie może mieć nic do zarzucenia realizacji budżetu za 2016 r., jednak jego zdaniem burmistrzowi zdarzyły się taktyczne błędy. Po pierwsze uznał, że wydatki majątkowe na poziomie 4 milionów złotych, w stosunku do planowanych w latach 2017 i 2018 są dość skromne, niski był procent wykonania remontów dróg gminnych, nie było dotacji na remonty budynków komunalnych dla Zakładu Gospodarki Mieszakniowej. Powrócił do tematów poruszanych przez siebie podczas sesji w ub. roku – umów doradczych z Adamem Piechowiczem (na podstawie czytanych przez niego źródeł wynika, że doradcy powinni być zatrudniani na umowę o pracę), umowy z Michałem Deptuchem w sprawie „monitoringu” gminy, umowy z firmą Expeto z Zielonej Góry, zatrudniania ludzi związanych z Sojuszem Lewicy Demokratycznej, usług gastronomicznych (jego zdaniem burmistrz i samorządy w ogóle powinny lobbować aby przysługiwał im fundusz reprezentacyjny). Zdaniem radnego tworzenie Zakładu Wodociągów i Kanalizacji jako spółki z ograniczoną odpowiedzialnością było nieprzygotowane, wydatkowano duże sumy, nie przeprowadzono prawidłowo kalkulacji kosztów zmiany taryf. Zdziwiła go również pozycja dotycząca dekorowania miasta o wartości 10 400,00 zł. Radny chciał również wiedzieć czy M. Deptuch nadal wykonuje umowę z Gminą i jak zakończyło się sprawa zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa złożonego przez burmistrza Ejcharta w o nieprawidłowościach w budżecie za 2014 r. na koniec swojego wystąpienia A. Miglujewicz stwierdził, że jeżeli wyeliminuje się w przyszłości takie potknięcia to za 2-3 lata gmina może kwitnąć. Zapowiedział, że w tym roku wstrzyma się od głosu

Burmistrz jeszcze w trakcie wypowiedzi radnego odpowiedział, że M. Deptuch nadal wykonuje zadanie „monitorowania”, natomiast sprawa zawiadomienia jest w toku. W sprawie doradztwa nie ma jednolitej interpretacji prawnej jaka forma umów jest dopuszczalna. Potwierdził, że remonty dróg to ciągła bolączka, zapowiedział jednak, że wkrótce zostanie przedstawiony program remontów w powiązaniu z modernizacją sieci kanalizacyjnej. I. Walczak dodała, że dekorowanie miasta dotyczyło świąt Bożego Narodzenia. W 2016 r. zrezygnowano ze sztucznych ozdób, choinka na Placu Czarnieckiego była prawdziwa, a ozdoby wykonywała m.in. ona osobiście. Wydatek 10 400,00 zł dotyczył wynajmu podnośnika. Nikt więcej nie uczestniczył w dyskusji.

Dalsze procedowanie i głosowania

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Zbigniew Dauksza odczytał wniosek w sprawie udzielenia absolutorium burmistrzowi Sulęcina (pozytywnie zaopiniowano) oraz opinię RIO w sprawie powyższego wniosku Komisji Rewizyjnej (również opinia pozytywna). Praktycznie formalnością okazały się głosowania nad uchwałami w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Sulęcin za 2016 rok oraz w sprawie udzielenia absolutorium burmistrzowi Sulęcina. W obu głosowaniach 12 radnych było za, natomiast A. Miglujewicz wstrzymał się od głosu. Nieobecni byli Agnieszka Lipska oraz Piotr Jacykowski. Po głosowaniu burmistrz Dariusz Ejchart wystąpił aby podziękować radnym za poparcie oraz naczelnikom i urzędnikom mu podległym za owocną pracę włożoną w realizacje budżetu za 2016 r.

Interpelacje, zapytania, wnioski i informacje

Radna Anna Wyczachowska zapytała burmistrza o projekt „Włączmy się” w sprawie przyłączy szerokopasmowego internetu w Wędrzynie. Burmistrz poinformował, że obecnie projekt dotyczył Grochowa i Rychlika, jednak być może będzie rozszerzony. A. Miglujewicz zapytał się o dotacje z UE dla przedszkoli, firmę, która zakupiła działkę przy ul. Lipowej po Strabagu oraz oficjalnie wnioskował o oznakowanie wjazdu do posesji przed SOK (wjazd praktycznie z parkingu). Burmistrz Ejchart odpowiedział, że Przedszkole nr 2 na os. Kopernika otrzymało dotację na nową salę oraz że firma, która kupiła działkę przy ul. Lipowej planuje tam bazę przeładunkową, jest z podobnej branży jak Strabag.

Przewodniczący Rady Zbigniew Szczepański poinformował, że radni otrzymali informację o zasobach pomocy społecznej za 2016 r. oraz pismo właściciela w sprawie targowiska przy ul. Kupieckiej.

Kolejna sesja absolutoryjna, na której miałem przyjemność być obecny, podobnie jak ta ubiegłoroczna okazała się zdecydowanie merytoryczna. Pomimo zdominowania przez procedurę przyjęcia sprawozdania finansowego burmistrza za 2016 r., poruszono inne, bieżące tematy. Dobrą wiadomością wyniesioną z sesji jest niewątpliwie zakup działki pod inwestycję, jaką ma być zakład meblarski. Teraz należy czekać na dalszy bieg sprawy.

Grzegorz Tyliszczak

2 odpowiedzi na ten artykuł
Autor
Dostarczamy najnowszych informacji z Sulęcina i okolic w możliwie najkrótszym czasie. Zapraszamy także na nasz profil na facebooku.
Spływy kajakowe lubuskie
Spływy kajakowe lubuskie
Spływy kajakowe lubuskie
Spływy kajakowe lubuskie
Kwasy humusowe FLORAHUMUS