Praca ESA TRUCKS Świecko
Home Aktualności z Sulęcina

28 września 2017 r. odbyła się kolejna zwyczajna sesja Rady Miejskiej. W porządku przewidziano podjęcie szeregu uchwał dotyczących zmiany ustroju szkolnictwa podstawowego po reformie systemu edukacji, jednak ze względu na wymogi proceduralne zostały one wycofane w trakcie sesji. W ich miejsce pojawiły się natomiast inne projekty, które będą omówione poniżej.

Dość obszernym punktem tym razem było sprawozdanie z działalności burmistrza w okresie między sesjami, dotyczyło bowiem całego okresu letniego, w którym nie odbywały się sesje (nie licząc nadzwyczajnej 4 września). Sekretarz Gminy Mirosława Maszońska omówiła przede wszystkim wszystkie zamówienia publiczne z tego okresu (m.in. zakup wozu strażackiego dla OSP w Trzemesznie Lub., remont dachu Przedszkola nr 1 w Sulęcinie, odbiór odpadów komunalnych, dowóz dzieci do szkół, czy odnowienie zieleni w parku miejskim).

Stypendia dla sportowców

Pierwszy projekt uchwały, nad którym rozpoczęli debatę radni dotyczył ustanowienia stypendiów sportowych dla osób fizycznych za osiągnięte wyniki sportowe, zasad oraz trybu ich przyznawania i pozbawiania. Projekt wcześniej nie był omawiany na komisjach, wielu radnych miało wiec szereg pytań i propozycji. Anna Wyczachowska i Ewa Szczepańska dopytywały o finansowanie stypendiów (zaplanowano na ten cel – wówczas tylko w projekcie uchwały – 42 tysiące złotych, stypendium na zawodnika miało wynieść tysiąc złotych). Jeremi Borowiec chciał się dowiedzieć czy stypendia będą dotyczyć, w sportach drużynowych, całych zespołów, czy poszczególnych zawodników. Burmistrz Dariusz Ejchart odpowiedział, że jest to zależne od przyznanych środków i samych wniosków złożonych przez kluby. Agata Hryniewiecka-Cichoń otrzymała potwierdzenie, że stypendia dotyczyć będą również sportowców niepełnosprawnych. Adam Miglujewicz zgłosił kilka wniosków do projektu, które zostały przez Radę przyjęte, a dotyczyły doprecyzowania kilku kwestii – usunięcia słowa „wybitne” przy osiągnięciach sportowych, zwrotu „o szczególnym znaczeniu dla Gminy” przy określeniu dyscyplin sportowych oraz dodania, iż sportowiec musi spełnić „co najmniej jeden z warunków” aby móc starać się o stypendium. Cały projekt został podjęty przez Radę przy 12 głosach za i 2 wstrzymujących się (obecnych podczas sesji było 14 radnych).

Pomniki przyrody

Rada podjęła dwie uchwały dotyczące pomników przyrody. Jeden dotyczył uzgodnienia z Zarządem Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze zabiegów pielęgnacyjnych przy koronie lipy rosnącej przy drodze wojewódzkiej nr 137 w Grochowie. Drugi – uzgodnienia wycięcia suchych gałęzi w obrębie korony klonu jawora rosnącego w sulęcińskim parku miejskim. Obie roboty mają być zakończone do 31 grudnia br.

Sieć szkół

Po wyjaśnieniach Naczelnika Wydziału Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Społecznych Ryszarda Nowickiego Rada jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie projektu uchwały zmieniającej Uchwałę nr XXXV/227/17 Rady Miejskiej w Sulęcinie z dnia 27 marca 2017 r. w sprawie dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego. Na najbliższej sesji, która ma się odbyć 23 października, planowane jest podjęcie ostatecznej uchwały w powyższej sprawie oraz uchwał związanych z przekształceniami szkół z sześcio – na ośmioletnie.

Plan zagospodarowania przestrzennego

Również jednogłośnie podjęto uchwałę w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Sulęcin dla terenu położonego w sąsiedztwie ulic Poznańskiej i Jana Paska.

Zmiany w budżecie

Spore zmiany nastąpiły w uchwale budżetowej na bieżący rok. Zaktualizowano informacje budżetowe o subwencji oświatowej, ujęto również dotację dla Ośrodka Pomocy Społecznej. W wydatkach zaplanowano ponadto środki na pomoc inwestycyjną dla Powiatu Sulęcińskiego oraz Województwa Lubuskiego (o tym więcej poniżej), ujęto wydatek na zakup wozu strażackiego oraz środki na inwestycje drogowe.

Przeniesiono również środki wydatkowane dotychczas przez gimnazja na rzecz szkół podstawowych (ostatnie klasy gimnazjum funkcjonują w budynkach szkół podstawowych). Łącznie zmiany w budżecie objęły wzrost dochodów o 553 057,42 zł (ale spadek dochodów majątkowych o 159 010,92 zł), o tę samą wartość wzrosły wydatki (jednak również wydatki majątkowe zmalały – aż o 547 478,30 zł). Po tych zmianach łączne dochody budżetu mają wynieść 76 590 322,22 zł (bieżące 64 156 588,51 zł), natomiast wydatki 77 089 922,22 zł (bieżące 60 084 785,29 zł). Oznacza to, że zaplanowany jest deficyt budżetowy w wysokości 499 600,00 zł. Anna Wyczachowska pytała podczas dyskusji, czy przewidziano jakąś pomoc dla DPS w Tursku w związku z jego złą sytuacją. Burmistrz odpowiedział, że zwiększono wydatki budżetowe w związku ze zwiększeniem liczby mieszkańców gminy, którzy zostali skierowani do DPS. Uchwałę podjęto jednogłośnie.

Wieloletnia Prognoza Finansowa

Sporo pytań do WPF zadał A. Miglujewicz. Dotyczyły m.in. braku uzasadnienia do projektu, znacznych dochodów i wydatków majątkowych planowanych w 2018 r., oraz przychodów w tym samym roku. Skarbnik Joanna Pakulska, burmistrz Ejchart i jego zastępca Iwona Walczak odpowiedzieli, że sytuacja z 2018 r. jest wyjątkowa z uwagi na duże inwestycje, które się w nim rozpoczną, przede wszystkim oczyszczalnia ścieków i sieć kanalizacyjna, ale również nastąpiły przesunięcia inwestycji z roku bieżącego na następny z powodu opóźnień proceduralnych. Przychody stanowią natomiast pożyczki pod rozbudowę oczyszczalni. Do projektu uchwały w sprawie WPF dodano również projekt „Aktywna integracja szansą na samodzielność” na lata 2017-2018. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

Zmiany w statucie Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej

Przy okazji dyskusji w tym punkcie A. Miglujewicz zwrócił się o przedstawienie zmian w kierownictwie ZGM. Iwona Walczak przedstawiła nową kierownik Zakładu Karolinę Kępkę, która pełni te funkcję od 1 sierpnia 2017 r. Poprzedni kierownik Janusz Kucharki złożył wypowiedzenie. Sama uchwała została podjęta jednogłośnie, obecnie czeka na wejście w życie.

Skarga na burmistrza

Ponownie wrócił temat podłączenia do kanalizacji nieruchomości przy ul. Świebodzińskiej w Trzemesznie Lubuskim. Zdaniem przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Zbigniewa Daukszy kolejna skarga na bezczynność burmistrza jest efektem rozminięcia się pism. Przyczyna niepodłączenia do kanalizacji jest zaś niezależna od burmistrza. Zdaniem radnego Miglujewicza powinna liczyć się realizacja zadania, a nie intencje. Na pytanie A. Wyczachowskiej burmistrz odpowiedział, że są już zaplanowane środki w tegorocznym budżecie na budowę koniecznej w tym wypadku przepompowni i podłączenie nieruchomości do kanalizacji. 13 radnych głosowało za uznaniem skargi na burmistrza za niezasadną, A. Miglujewicz wstrzymał się od głosu.

Pomoc finansowa Gminy na inwestycje

W porządku obrad przewidziano podjęcie dwóch uchwał dotyczących pomocy innym jednostkom samorządu terytorialnego na inwestycje. Pierwsza dotyczyła pomocy Województwu Lubuskiemu na realizację zadania pn.: „Budowa chodnika w ciągu drogi woj. nr 137 w m. Długoszyn”. Burmistrz wyjaśnił, że ze względu na brak zgody wojewody na odstępstwo od szerokości chodnika 1,5 m konieczne było zwiększenie finansowania zadania do kwoty 106 tys. zł. Na dzień dzisiejszy wiemy, że finansowanie wzrosło nawet do 138 037,00zł, co uchwalono na nadzwyczajnej sesji Rady Miejskiej 16 października 2017 r. Trochę niespodziewanie rozwinęła się w tym punkcie ożywiona dyskusja, którą rozpoczęła radna E. Szczepańska. Stwierdziła, że to kolejna uchwała w sprawie chodników w sołectwach, natomiast w samym Sulęcinie w wielu miejscach, w tym w jej okręgu, są w bardzo złym stanie. Burmistrz Ejchart odpowiedział, że na drodze w Długoszynie niedawno doszło do kilku poważnych wypadków, w tym z ofiarami śmiertelnymi, a w miarę możliwości będą wykonywane też remonty w Sulęcinie. Do rozmowy włączył się Piotr Jacykowski popierając stanowisko burmistrza i podkreślił jak niebezpiecznie jest przy tej drodze. Adam Miglujewicz przy okazji zwrócił uwagę aby nie iść zawsze na rękę innym samorządom, kiedy zadania leżą w ich gestii. Burmistrz odpowiedział, że zwyczajowo takie inwestycje gmina finansuje w 50%. Jan Szymczyszyn częściowo zgodził się z E. Szczepańską, ale uznał że są większe potrzeby. Uchwałę podjęto przy 13 głosach za i przeciwnym głosie E. Szczepańskiej.

20 tysięcy złotych gmina zaplanowała na pomoc dla Powiatu Sulęcińskiego na dofinansowanie wybudowania chodnika w ciągu drogi powiatowej nr 1265 F w miejscowości Rychlik. w tym punkcie nie prowadzono już dłuższej dyskusji, jednak wynik głosowania był identyczny jak w punkcie poprzednim. Z przyczyn prywatnych po zakończeniu głosowania salę opuścił przewodniczący Rady Zbigniew Szczepański i przekazał prowadzenie obrad J. Szymczyszynowi.

Interpelacje i zapytania

W tym punkcie wypowiadał się głównie A. Miglujewicz. Podziękował burmistrzowi za namalowanie „koperty” na parkingu przy Sulęcińskim Ośrodku Kultury, aby nie blokować wjazdu na sąsiednią posesję. Zaproponował aby wzorem prezydenta Gorzowa Wlkp. burmistrz publikował w BIP umowy cywilno-prawne zawierane przez niego, na co otrzymał odpowiedź, że sprawa zostanie przemyślana.

W związku z rozpoczęciem sezonu grzewczego radny zapytał czy podejmowane są jakieś kroki w celu polepszenia jakości powietrza w Sulęcinie, szczególnie, że uchwalony jest Plan gospodarki niskoemisyjnej. Burmistrz Ejchart odpowiedział, że rewitalizacja parku jest elementem tego Planu, zwrócił się ponadto do Marszałek Sejmiku Województwa o wsparcie projektów dofinansowywania ze środków europejskich instalacji ogniw fotowoltaicznych przez mieszkańców, póki co nie otrzymał odpowiedzi.

Radny zapytał ponadto, nawiązując do mojej relacji z sesji Rady Powiatu, czy Michał Deptuch, współpracujący z Urzędem Miejskim, nie jest świadomy jak wyglądają dokładnie inwestycje, które Gmina ma w planach wspierać (chodzi o remont drogi powiatowej między Sulęcinem, a Żubrowem, podczas sesji Rady Powiatu M. Deptuch pytał czy burmistrz jest świadomy, że inwestycja dotyczy tylko odcinka Sulęcin – Żubrów a nie Sulęcin – Miechów). Burmistrz nie odpowiedział na to pytanie, dodał jedynie, że dofinansowanie jest w fazie konsultacji, jest konieczność naprawy nawierzchni drogi, również w związku z rozbudową podstrefy specjalnej strefy ekonomicznej i zwiększeniem natężenia ruchu.

Radna E. Szczepańska zwróciła się o wykoszenie trawy na ul. Wiejskiej w kierunku ul. Trzeciego Maja. Zapytała ponadto czy któryś z ubiegłorocznych wniosków do obecnego budżetu nie został zrealizowany. Burmistrz odpowiedział, że część na pewno, jednak na sesji nie jest w stanie podać konkretów.

Wolne wnioski i informacje

Anna Wyczachowska podziękowała radnym, burmistrzowi i zastępcy burmistrza za wsparcie akcji „wyprawka dla ucznia”.

Adam Miglujewicz zwrócił się o pilną modernizację i odwodnienie drogi gminnej – ul. Wiśniowej w Trzemesznie. Zaproponował ponadto aby o wsparcie prosić Ministerstwo Obrony Narodowej, bądź Nadleśnictwo. Ponadto zwrócił się do OPS o pomoc dwóm starszym osobom w Trzemesznie

Radny na koniec swojej wypowiedzi złożył wniosek, aby Rada przegłosowała w planie prac Komisji Edukacji, Spraw Społecznych i Środowiska ujęcie punktu „Analiza wydatkowania środków publicznych w 2016 i 2017 r. na zadanie popularyzacja badmintona”. Podniósł, że Komisja Rewizyjna nie może zająć się tą sprawą, gdyż Z. Dauksza i J. Borowiec powinni wyłączyć się z uwagi na swoją działalność w stowarzyszeniu „Stal”. Dodał, że nie wątpi, iż środki publiczne zostały prawidłowo wydatkowane, jednak ma zastrzeżenia do pracy komisji konkursowej. Z. Dauksza stwierdził, że to Komisja Rewizyjna powinna zająć się tą sprawą. Uznał wniosek A. Miglujewicza za bezzasadny i złożył wniosek przeciwny. Burmistrz D. Ejchart stwierdził, że nie widzi interesu prawnego, ani finansowego tych radnych, porównał tę sytuację do głosowania nad stawkami za wodę, gdzie radni również mogliby mieć interes finansowy w ich ustalaniu. A. Wyczachowska zwróciła się o opinię radcy prawnego. Stanisław Flis stwierdził, że aby można było rozpatrzyć wniosek A. Miglujewicza, należałoby najpierw głosować nad zmianą porządku sesji. Jego zdaniem inna komisja niż rewizyjna może zająć się takim tematem. Radny Miglujewicz stwierdził, że jest to granie na zwłokę, oświadczył, że powiadomi o sprawie inne organy i opuścił salę obrad.

Z. Dauksza przeprosił Roberta Aleksandrowicza za zarzucenie mu na jednej z poprzednich sesji, iż nie posiada uprawnień instruktora sportu. Sprawdził to, wysyłając pisma do firmy, która wydała R. Aleksandrowiczowi uprawnienia oraz do Polskiego Związku Badmintona.

Magda Podburaczyńska podziękowała burmistrzowi za zamontowanie ławek przy ścieżce pieszo-rowerowej z Sulęcina do Ostrowa, o co wcześniej się zwracała.

Podsumowując, można powiedzieć, że XLI sesja Rady Miejskiej była typowa dla tej kadencji. Wiele różnorodnych tematów, aktywność radnych w interpelacjach i wnioskach. Nie zabrakło momentów nerwowych. Odbyła się w międzyczasie kolejna sesja nadzwyczajna (16 października), o czym wspomniałem we fragmencie dotyczącym budowy chodnika w Długoszynie. Kolejna zwyczajna sesja planowana jest w sali kameralnej SOK 23 października o godzinie 16:00.

Grzegorz Tyliszczak

2 odpowiedzi na ten artykuł
Autor
Dostarczamy najnowszych informacji z Sulęcina i okolic w możliwie najkrótszym czasie. Zapraszamy także na nasz profil na facebooku.
Spływy kajakowe lubuskie
Spływy kajakowe lubuskie
Spływy kajakowe lubuskie
Spływy kajakowe lubuskie
Kwasy humusowe FLORAHUMUS