Praca ESA TRUCKS Świecko
Home Aktualności z Sulęcina

26 marca 2018 r. odbyła się kolejna, już pięćdziesiąta w tej kadencji, sesja Rady Miejskiej. Rozpoczęła się od sprawozdania z działalności burmistrza w okresie między sesjami przedstawionego przez sekretarz gminy Iwonę Kaszubę. Następnym punktem było jeszcze jedno sprawozdanie, z działalności Ośrodka Pomocy Społecznej wraz z przedstawieniem potrzeb w zakresie pomocy społecznej. Treść sprawozdania nie została odczytana, jednak do dyrektora OPS Andrzeja Żelechowskiego szereg pytań wystosował radny Adam Miglujewicz. Od samego początku zrobiło się więc nerwowo.

Na początkowe pytania dyrektor odpowiadał emocjonalnie, szczególnie na temat jego ustalonych godzin pracy. Stwierdził, że jest inwigilowany m.in. przez radnego Miglujewicza i obawia się o zdrowie swoje i swojej rodziny. Na większość z kolejnych pytań odpowiedzi miały być udzielone radnemu na piśmie. Radny pytał m.in. o wzrost wynagrodzeń, przyznane dyrektorowi nagrody i premie, czego dotyczą usługi prawne udzielane OPS, dotacje otrzymane w 2017 r. Część kompetencji OPS dzieli z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, część z Policją (narkotesty). Z usług opiekuńczych korzystały 64 osoby, choć potrzeby są większe, a jest to forma tańsza niż umieszczenie w Domu Pomocy Społecznej. Dyrektor odpowiedział na miejscu na pytania dotyczące nadzoru nad mieniem OPS, w ub. roku odbyła się kontrola zarządcza, inwentaryzacja ma mieć miejsce w 2018 r. W zeszłym roku w gminie było 5-7 przypadków zwrotu nieprawnie pobranego świadczenia „Rodzina 500+”.

Okręgi wyborcze

Dyskusja nad projektami uchwał również rozpoczęła się o kontrowersji. W wyniku zmian w prawie wyborczym, gminy były zobowiązane do uchwalenia nowych okręgów wyborczych. W projekcie zgłoszonym pod obrady dokonano jednej zmiany w stosunku do granic poprzednich – przeniesiono sołectwo Rychlik z okręgu 10 (Małuszów, Ostrów, Tursk) do okręgu 11 (Brzeźno, Długoszyn, Drogomin, Trzebów). Jako pierwszy głos zabrał Piotr Jacykowski, radny z okręgu 11, który zwrócił uwagę, że spowoduje to olbrzymią dysproporcję w liczbie wyborców w obu okręgach. Po zmianach w okręgu 10 zostałoby 805 wyborców, a w okręgu 11 ich liczba wzrosłaby do 1368. Dodał, że jego zdaniem jest to prawdopodobnie robione „pod kogoś”. Radny Miglujewicz zwrócił ponadto uwagę, że zmian dokonano na wniosek sołtys Rychlika złożony „w imieniu mieszkańców”. Jego wątpliwości wzbudził fakt czy na taki wniosek, niepoparty zebranymi głosami, powinno się zmieniać projekt uchwały. Jan Szymczyszyn zgodził się, że powinno odbyć się zebranie wiejskie w tej sprawie lub złożona petycja mieszkańców. Zbigniew Dauksza stwierdził, że rada sołecka ma takie prawo, a liczba wyborców nie jest jedynym kryterium do tworzenia okręgów. Burmistrz Dariusz Ejchart zgodził się z nim oraz zwrócił uwagę, że okręgi tworzone są od podstaw, sam słyszał głosy mieszkańców Rychlika na zebraniu wiejskim, że chcą zmienić okręg. Taka propozycja została zaaprobowana podczas prac komisji Rady. Jeżeli uchwała nie zostanie podjęta w terminie okręgi zostaną wyznaczone przez Komisarza Wyborczego. P. Jacykowski dodał, że można było stworzyć nowy okręg tylko z Brzeźnem i Rychlikiem. W głosowaniu uchwałę o nowych okręgach wyborczych podjęto przy 7 głosach za, 2 przeciwnych i aż 5 wstrzymujących się.

Program opieki nad zwierzętami bezdomnymi

Jak co roku Rada uchwaliła Program opieki nad bezdomnymi zwierzętami oraz zapobiegania bezdomności zwierząt. W dyskusji udzielili się A. Miglujewicz pytając o tryb wyboru weterynarzy (najniższa kwota spośród złożonych ofert) oraz J. Szymczyszyn, który ubolewał nad brakiem ujęcia w programie edukacji właścicieli zwierząt, głównie pod względem sprzątania po swoich pupilach. Zastępca burmistrza Iwona Walczak odpowiedziała, że rozdawano ulotki w tej sprawie, będą stawiane kolejne kosze na nieczystości, rozdawane pakiety do sprzątania, a poza tym temat będzie zawarty również w uchwale o utrzymaniu czystości w gminie. Uchwałę podjęto jednogłośnie przy 14 obecnych radnych. Dla zainteresowanych odnośnik do treści uchwały: http://bip.sulecin.pl/system/obj/3843_Uchwala.L.300.18.2018-03-26.pdf .

Zmiany w budżecie i pomoc finansowa na remont drogi Sulęcin – Żubrów

Uchwała zmieniająca uchwałę budżetową podjęta podczas tej sesji łączy się z kolejną, dotyczącą udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Sulęcińskiemu na realizację zadania pn.: „Przebudowa drogi powiatowej nr 1278F na odcinku Miechów – Sulęcin etap I, jako że większość dyskusji o zmianach w budżecie poświęcona była właśnie tej kwestii. Rozpoczął burmistrz Ejchart informując, że Powiat zwrócił się o tę pomoc w 2017 r., a w tym samym czasie o wsparcie na remont ul. Plater w Sulęcinie zwrócił się samorząd wojewódzki. Jako, że wpłynęła ostatnia rata dotacji na zakup wozu strażackiego do OSP w Trzemesznie, teraz można dofinansować remont drogi Sulęcin – Żubrów. Agnieszka Lipska zwróciła uwagę, że 420 tys. zł pomocy dla Powiatu to bardzo dużo, podczas gdy nie remontuje się dróg gminnych. Podała jako przykład rozpoczęty i niezakończony remont ul. Malinowej. Na pytanie A. Miglujewicza czy ta kwota rzeczywiście wystarczy na naprawę drogi powiatowej burmistrz odpowiedział, że zapewne starosta chciałby otrzymać wyższą pomoc, ale i ta kwota będzie przydatna. Na pytanie Agaty Hryniewieckiej-Cichoń o rozdział środków z dofinansowania I. Walczak odpowiedziała, że dopóki nie zostanie podpisana umowa środki te figurują jako przebudowa drogi. Przy okazji tej dyskusji J. Szymczyszyn zawnioskował aby ograniczyć prędkość do 40 km/h na odcinku ul. Lipowej od ronda do budynku energetyki, jako że widoczność dla wyjeżdżających z okolic urzędów jest niedostateczna. Podczas dyskusji nad zmianą uchwały budżetowej obecny był wicestarosta sulęciński Tomasz Prozorowicz.

Poza zmianą związaną z pomocą Powiatowi Sulęcińskiemu projekt uchwały przewidywał zmiany w funduszach sołeckich, wspomnianą ratę dofinansowania na zakup wozu strażackiego (377 tys. zł), czy aktualizację dochodów z podatków (w tym od czynności cywilnoprawnych 54 tys. zł). W wydatkach zaplanowano np. wzrost zakupów materiałów i wyposażenia oraz usług dla Urzędu Miejskiego o 50 665 zł oraz zakup usług pozostałych w rozdziale gospodarka ściekowa i ochrona wód (22 140 zł). Zarówno dochody jak i wydatki wzrosły o 530 790,00 zł, co oznacza, że całość dochodów po zmianach miała wynieść 93 725 572,35 zł (majątkowe 23 737 595,95 zł), a wydatków 102 818 138,05 zł (majątkowe 40 106 500,67 zł).

Za zmianami w uchwale budżetowej zagłosowało 9 radnych, 4 wstrzymało się od głosu. Proporcje głosów za udzieleniem pomocy Powiatowi Sulęcińskiemu na remont drogi Sulęcin- Żubrów były podobne – 10 radnych za, 4 wstrzymało się.

Zarządzenie konsultacji społecznych

Radni ponownie dość żywo dyskutowali nad przyszłorocznym „budżetem obywatelskim”, który miał zostać zarządzony niniejszą uchwałą. Ostatecznie wszyscy obecni zagłosowali za, jednak zgłoszono kilka wątpliwości. Anna Wyczachowska zwróciła uwagę, że wielu mieszkańców Wędrzyna jest tylko czasowo zameldowanych ze względu na pełniona służbę wojskową, co wyklucza ich z możliwości głosowania. I. Walczak nie pozostawiła wątpliwości, punktu o stałym zameldowaniu nie można zmienić w regulaminie konsultacji społecznych. J. Szymczyszyn obawia się projektów pokroju tegorocznego zwycięzcy – przygotowania dokumentacji pod budowę basenu. Jego zdaniem mógłby wypłynąć wniosek chociażby o przygotowanie dokumentacji na odbudowę ratusza, co nie wydaje się zbyt sensowne. Poparł go. P. Jacykowski. Przewodniczący Rady Zbigniew Szczepański przypomniał o problemach z kąpieliskiem miejskim na Winnej Górze. Iwona Walczak przypomniała, że niedługo budżety obywatelskie staną się obligatoryjne, więc dobrze, że gmina się do tego przygotowuje. W 2019 r. również 5 zwycięskich projektów może liczyć na 100 tys. zł na każdy z nich.

Uchwały „bezdyskusyjne”

Być może śródtytuł nazbyt kolokwialny, ale chyba oddający istotę. Dwie uchwały podczas L sesji podjęto jednogłośnie oraz bez prowadzenia na ich temat dyskusji. Były to uchwały w sprawie ustalenia przebiegu drogi gminnej – ul. Wincentego Witosa w Sulęcinie, a konkretnie odcinka przy dawnym dworcu PKS, od ul. Kościuszki do ul. Plater oraz skargi na działalność dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej w Sulęcinie. Skarga dotyczyła rzekomego niewypłacenia zasiłku opiekuńczego, jednak z dokumentów wynika, że zasiłek wypłacony został.

Bezprzetargowa dzierżawa żwirowni

Dłuższa dyskusja wywiązała się w związku z projektem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy, a dokładniej o dalszą dzierżawę żwirowni w Małuszowie o powierzchni 29,49 ha. Radny Miglujewicz miał wątpliwości co do obszaru objętego dzierżawą, a co za tym idzie wysokości należnego Gminie podatku od nieruchomości. Problem ten pojawiał się we wcześniejszej kadencji Rady Miejskiej. Burmistrz wraz z Naczelnik Ewą Gocal poinformowali, że opłaty pobiera się od powierzchni eksploatacyjnej, czyli od samej działalności. Reszta działki ma przeznaczenie rolnicze i objęta jest podatkiem rolnym. Oznacza to, że opłaty za żwirownię dotyczą ok. 8 ha, które są eksploatowane. Po zakończeniu wydobycia na danym obszarze żwirownia ma 5 lat na rekultywację terenu i przywrócenie jego rolniczego charakteru. O wypowiedź został poproszony również radca prawny Stanisław Flis, który stwierdził, że działka jest zaewidencjonowana jako grunt rolny i zgodnie z ustawą o podatku rolnym podlega właśnie temu podatkowi, który jest i tak znikomy w związku z niska klasą ziem. Na pytanie Zbigniewa Daukszy, jakie będą konsekwencje jeżeli ta uchwała nie zostanie podjęta, burmistrz odpowiedział, że będzie musiała być przeprowadzona rekultywacja i nie wiadomo czy ktoś byłby zainteresowany kontynuacją eksploatacji. Magda Podburaczyńska dopytała jakie będą wówczas pobierane opłaty od działki, na co radca odpowiedział, że objęta będzie wyłącznie niewielkim podatkiem rolnym. Uchwała została podjęta przy 8 głosach za, 2 przeciw i 3 wstrzymujących się.

Interpelacje i zapytania

Cykl interpelacji rozpoczęła Anna Wyczachowska od tematu rozszerzenia terenu zabudowanego w Wędrzynie o okolice przedszkola i pisma z Zarządu Dróg Wojewódzkich, w którym nie zapisano żadnych konkretów. Następnie zwróciła się o naprawienie oświetlenia drogowego w Wędrzynie, które nie działa od czasu orkanu Ksawery. Radna dowiedziała się ponadto, że Gmina przejęła tzw. działkę Skarbu Państwa w Miechowie (pisaliśmy o tej drodze wcześniej – przyp. red.) natomiast w Wędrzynie podobnej drogi nie przejęła. Zwróciła się również o poprawę jakości usług pogrzebowych świadczonych przez ZUK Sp. z o.o. Iwona Walczak, jako odpowiedzialna za nadzór nad ZUK, zwróci się w tej sprawie do prezesa spółki. Radna odniosła się do ostatniego wyjazdowego posiedzenia Komisji Infrastruktury, która odbyła się w hoteliku na Winnej Górze. Zwróciła uwagę na nieporządek jaki tam panuje, mimo, że odbywają się tam treningi tenisa stołowego. Ponadto nie zauważyła, żeby na stadionie znajdował się regulamin korzystania z niego. Na koniec radna zapytała czy funkcjonuje już Młodzieżowa Rada Miasta. Wiceburmistrz odpowiedziała, że wybory mają się zakończyć do 23 kwietnia br.

Zbigniew Szczepański zapytał się jak wygląda projekt na modernizację owego hotelu na Winnej Górze, a przede wszystkim jaka kotłownia ma tam powstać. Otrzymał odpowiedź, że najprawdopodobniej ma to być kotłownia gazowa, ale otrzyma dokładniejszą odpowiedź po wglądzie w dokumentację.

Ewa Szczepańska zwróciła się z pytaniem jak wygląda pomoc pedagogiczno-psychologiczna uczniom w placówkach edukacyjnych podległych Gminie – ma otrzymać odpowiedź na piśmie. Na jej kolejne pytanie o łatanie dziur w drogach w ubiegłym miesiącu otrzymała odpowiedź, że nie było takich prac z uwagi na pogodę, prace będą wykonywane sukcesywnie. Na koniec radna poinformowała, że ciągle nie jest uprzątnięte szkło po usuniętym samochodzie na ul. Sienkiewicza.

Jan Szymczyszyn zgodził się z A. Wyczachowską w kwestii świadczenia usług pogrzebowych przez ZUK. Dodał również, że od dłuższego czasu prezes spółki nie pojawia się na sesjach Rady Miejskiej. Poruszył też kwestię miejskich szaletów. Zgłaszały się do niego osoby z informacją, że są zamykane w ciągu dnia. Iwona Walczak byłą zaskoczona tą informacją, obiecała, że zbada sytuację. Na koniec zapytał o realność terminu (do końca kwietnia) montażu oświetlenia drogowego na ul. Okopowej w kierunku bruku napoleońskiego. Wiceburmistrz odpowiedziała, że monitują sprawę w Enei, zwróci się ponownie do firmy o podanie realnego terminu.

Krystian Bielecki zwrócił się o uprzątnięcie chodnika w Miechowie, który zarasta trawą. W związku z tym, że jest to droga powiatowa, otrzymał zapewnienie, że Gmina zwróci się o to do Starostwa.
Szereg pytań zadał Adam Miglujewicz. W pierwszej kolejności, nawiązując do wypowiedzi Andrzeja Żelechowskiego, że czuje się przez radnego inwigilowany zapytał czy 2 marca br. Dyrektor OPS był w pracy. W godzinach urzędowania widział go w jednym ze sklepów. Iwona Walczak odpowiedziała, że kierowników i dyrektorów jednostek podległych gminie nie obowiązuje normowany czas pracy. Tamtego dnia dyrektor Żelechowski zwrócił się do niej o zwolnienie w godzinach pracy z uwagi na chorobę dziecka, być może po drodze zrobił zakupy. Takie wyjścia są odnotowywane w zeszycie wejść i wyjść w OPS.

Radny następnie zapytał czy są przewidywane prace na ul. Polnej w Trzemesznie. Wrócił do tematu sponsorowania „Olimpii” Sulęcin przez jednostki podległe Gminie. Otrzymał odpowiedź dotyczącą ZUK Sp. z o.o., która nie sponsoruje Stowarzyszenia, ale ma umowę o reklamę, teraz zwrócił się o informację jakie środki przeznaczył „Komunalnik” na kluby i stowarzyszenia w 2017 r. Poprosił o kopię planów wykorzystania zaległych urlopów w Urzędzie Miejskim oraz o informację, na jakim etapie znajduje się postępowanie na modernizację oczyszczalni ścieków – dokumentacja jest w trakcie przygotowywania.

Wolne wnioski i zapytania

Ostatni punkt obrad rozpoczął przewodniczący Zbigniew Szczepański, odczytując pismo Miejskiej Rady Seniorów, która zwróciła się z propozycją wybudowania pomnika pionierów Sulęcina. Następnie odczytał pismo od prezesa stowarzyszenia Madman Team – wezwanie do usunięcia naruszenia prawa o ogłoszenie konkursu na popularyzację brydża sportowego w Gminie Sulęcin. Dalej odczytał odpowiedź burmistrza, że naruszenia prawa nie było, gdyż mimo, że w uchwale wymieniono wiele dyscyplin sportowych, lecz nie określono konkretnych zadań, natomiast w par. 14 wskazano, że zasady zostaną określone w ogłoszeniu konkursowym. Zarządzeniem burmistrza z 31.01.2018 r. konkurs ogłoszono z podaniem konkretnych dyscyplin i przeznaczonych środków.

Anna Wyczachowska zapowiedziała kolejne posiedzenie wyjazdowe Komisji Infrastruktury przy kotłowni na osiedlu Słonecznym.

Ewa Szczepańska zgłosiła do prac Komisji Infrastruktury kolejne wizje lokalne – chodniki przy ul. Prusa, Konopnickiej, Sienkiewicza, Jan Szymczyszyn dodał ul. Okopową od ogrodnika do starego wysypiska, a Agnieszka Lipska ul. Moniuszki. 11 radnych zagłosowało za zmianą planu pracy, jeden był przeciw.

Adam Miglujewicz swoją wypowiedź rozpoczął od wzrostu wynagrodzenia Iwony Walczak w grudniu 2017 r. w stosunku do poprzednich miesięcy, miałby to być ekwiwalent za korzystanie z prywatnego pojazdu do celów służbowych. Poinformował, że otrzymał ze Starostwa odpowiedź na zapytanie o wypłatę ekwiwalentu urlopowego dla Dariusza Ejcharta, kiedy ten kończył kadencję starosty. Taki ekwiwalent D. Ejchart otrzymał za 40 dni zaległego urlopu w kwocie 22 102,74 zł. Na poprzedniej sesji burmistrz Ejchart stwierdził, że raczej ekwiwalentu na koniec kadencji w charakterze starosty nie otrzymał. Radny poinformował, że podczas odbioru robót na urządzeniach melioracyjnych w terenie uczestniczy tylko jeden przedstawiciel Urzędu Miejskiego. I. Walczak odpowiedziała, że uległo to zmianie odkąd ma nad tym nadzór. A. Miglujewicz kontynuował, wyrażając swoje obawy co do zakładu meblarskiego. Firma niemiecka zakupiła działkę 8 ha, odsprzedała ją belgijskiemu developerowi, 4 ha będzie dzierżawić od niego, a Belg z pozostałą częścią może robić co zechce.

A. Miglujewicz wrócił również do zwolnienia ze świadczenia pracy przez Zbigniewa Daukszę w związku z pełnieniem funkcji w Związku Nauczycielstwa Polskiego. Zgodnie z ustawą taka osoba ma pracować na rzecz ZNP w terenie lub na miejscu. Zdaniem radnego ta ustawa powinna być zmieniona. Następnie zwrócił się o udostępnienie umowy między ZUK a „Olimpią” o świadczenie usług reklamowych. Poinformował, że otrzymał informację, że cały wyjazd burmistrza do Kolonii w Niemczech na zaproszenie inwestora meblarskiego kosztował Urząd Miejski nieco ponad 1500 zł. Iwona Walczak odpowiedziała w kontekście zatrudnienia Z. Daukszy, że wystawiono noty księgowe. do placówek oświatowych, w których pracują członkowie ZNP za rok 2017, ustalono kwotę za lata 2013-2016, a obecnie trwa ustalanie list członków ZNP w Powiecie Sulęcińskim w latach 2010-2012. Nie wiadomo, czy w ogóle można wystawić noty za 5 lat wstecz.

Wniosek o odwołanie przewodniczącego Komisji Rewizyjnej

Na sam koniec A. Miglujewicz zostawił odczytanie wniosku klubu radnych „Nasza Gmina” o odwołanie Zbigniewa Daukszy z funkcji przewodniczącego Komisji Rewizyjnej. We wniosku podniesiono m.in. zarzuty zmian terminów i zakresu kontroli, a nawet zaniechania kontroli bez zgody Rady, brak wszystkich podpisów na protokołach pokontrolnych, które były ponadto niezgodne ze statutem Gminy. Przewodniczący nie wyłączył się z kontroli w Szkole Podstawowej im. Polskich Olimpijczyków, gdzie jest zatrudniony. W dokumentach ma panować nieporządek, protokoły nie były składane w terminie, podobnie jak sprawozdanie z prac za ubiegły rok. Wniosek o odwołanie został złożony na ręce przewodniczącego Rady Miejskiej.

Niewątpliwie relacja z L sesji Rady Miejskiej, którą Państwo czytacie, była dla mnie najtrudniejsza do napisania i zajęła mi jak dotąd najwięcej czasu. Wiązało się to głównie z jej obszernością tematyczną i ilością szczegółów. Część, moim zdaniem, najmniej istotnych kwestii pominąłem. Być może niektóre z opisanych tematów będą wymagały przyszłego doprecyzowania. Liczę jednak na to, że najistotniejsze kwestię „wychwycicie” Państwo z powyższego tekstu.

Grzegorz Tyliszczak

Autor
Dostarczamy najnowszych informacji z Sulęcina i okolic w możliwie najkrótszym czasie. Zapraszamy także na nasz profil na facebooku.
Spływy kajakowe lubuskie
Spływy kajakowe lubuskie
Spływy kajakowe lubuskie
Spływy kajakowe lubuskie
Kwasy humusowe FLORAHUMUS