Praca ESA TRUCKS Świecko
Home Aktualności z Sulęcina

Po sesji „budżetowej”, która miała miejsce 19 grudnia 2016 r., kolejną zaplanowano na 29 grudnia 2016 r. W znacznej mierze poruszono na niej tematy społeczne, co odzwierciedlają podjęte w trakcie sesji uchwały. 10 stycznia 2017 r. odbyła się ponadto nadzwyczajna sesja Rady Miejskiej, zwołana głównie w celu zmiany uchwały podjętej podczas sesji „budżetowej”.

Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych

Podczas XXXII sesji z 29 grudnia 2016 r. podjęto szereg uchwał dotyczących kwestii społecznych. Chyba najważniejszą z nich jest uchwała w sprawie przyjęcia Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Sulęcin na lata 2017 – 2025. Rzeczona Strategia składa się z dwóch głównych części – diagnozy oraz strategii właściwej. Z dokumentu warto przytoczyć kilka danych demograficznych:
– gminę zamieszkuje 15 967 mieszkańców (stan na koniec września 2016 r.); nieznaczna większość stanowią kobiety (50,7%);
– średni wiek mieszkańca wynosi 39,5 lat;
– w latach 2002-2016 liczba mieszkańców zmalała o 2,3%;
– w gminie występuje ujemny przyrost naturalny (-42), a saldo migracji w 2015 r. wyniosło -27;
– niemal 63% mieszkańców jest w wieku produkcyjnym, 19% w przedprodukcyjnym, 18% w poprodukcyjnym;
– średnie miesięczne wynagrodzenie brutto w gminie Sulęcin wyniosło 3 019 zł (dla porównania w woj. lubuskim – 3 568 zł, w Polsce – 4 151 zł).

Najczęstszą przyczyną sięgania po pomoc Ośrodka Pomocy Społecznej jest ubóstwo (793 przypadki), niżej są bezrobocie (604) i długotrwała lub ciężka choroba (602). 1012 osób w miesiącach styczeń-listopad 2016 r. otrzymało pomoc w postaci pracy socjalnej, 737 w postaci zasiłków okresowych, dla 325 dzieci zapewniono posiłki. W roku 2016 1030 rodzin korzysta w gminie Sulęcin ze świadczenia wychowawczego „Rodzina 500+”, 485 rodzin z zasiłku rodzinnego, 490 z zasiłku pielęgnacyjnego. W strategii diagnozuje się ponadto problem bezdomności, przemocy w rodzinie, uzależnień, starości i niepełnosprawności.

W części dotyczącej rozwiązywania problemów społecznych wyznaczono trzy obszary priorytetowe: Wsparcie rodzin (a w nim cel strategiczny – Zintegrowany system wsparcia i opieki nad dzieckiem oraz rodziną, i w jego ramach konkretne cele operacyjne), Przeciwdziałanie bezrobociu, ubóstwu i wykluczeniu społecznemu (cel strategiczny Rozwój systemów wspierających aktywność zawodową mieszkańców gminy), niepełnosprawność i osoby starsze (Pomoc osobom niepełnosprawnym i starszym w prawidłowym funkcjonowaniu w życiu społeczności lokalnej). Realizacja tych celów ma być finansowana ze źródeł własnych, dotacji z budżetu państwa i innych krajowych i europejskich form dofinansowania. W trakcie funkcjonowania Strategii będzie ona na bieżąco monitorowana i ewaluowana.
Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych jest niejako uzupełniona przez kilka Programów podjętych również w formie uchwał podczas sesji: Gminnego Programu Wspierania Rodziny na lata 2017 – 2019, Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2017 rok, Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2017 – 2022.

Plany zagospodarowania przestrzennego

W trakcie tej samej sesji podjęto dwie uchwały dotyczące planów zagospodarowania przestrzennego. Pierwszą z nich zmieniono granice terenu objętego uchwałą Nr XVII/108/16 z dnia 24 lutego 2016 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Sulęcin w obrębie 46 w rejonie ośrodka „Kormoran”, a konkretnie zmieniono załącznik graficzny, wyłączono część obszaru wcześniej objętego planem.

Podobnie sprawa się ma z kolejnym planem zagospodarowania przestrzennego. Kolejną uchwałą również zmieniono załącznik graficzny (wyłączono spod planu pewien obszar), tym razem dotyczący miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Sulęcin, terenu położonego w rejonie ul. Lipowej i w obrębie Żubrów (zmieniono uchwałę nr XVII/110/16 z dnia 24 lutego 2016 r.)

Skargi

Kolejne dwie uchwały dotyczyły skarg mieszkańców na kierownika Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej oraz burmistrza Sulęcina. Pierwsza z nich (na bezczynność burmistrza oraz kierownika ZGM) dotyczyła lokalu przy Alei Ostrowskiej. Skarżący podniósł, że w budynku nie były przeprowadzane żadne remonty, pomimo zgłoszeń do Urzędu Miejskiego i ZGM. Z opinii technicznej datowanej na maj 2016 r. wynika natomiast, że w 2013 r. przeprowadzono naprawę pokrycia dachowego budynku, natomiast występowania przebarwień na ścianach i suficie lokalu wynika z niewłaściwego użytkowania budynku. Rada uznała skargę za niezasadną.

Druga skarga na kierownika ZGM dotyczyła budynku przy ul. Kościuszki. Mieszkanka 19 listopada 2016 r. zgłosiła, że w jej lokalu gromadzi się dym. Zgodnie z opinią techniczną na miejscu zjawił się kominiarz i pracownik ZGM. Nie stwierdzono poważnego zagrożenia, sprawdzono drożność przewodów. Nie udało się jednak dostać do mieszkania poniżej tego zadymionego, poczyniono starania o dostęp do tego mieszkania, interwencyjnego wejścia do mieszkania dokonano 24 listopada. Ustalono, że przyczyną zadymienia lokalu powyżej jest brak szczelności połączenia kanału dymowego z czopem pieca centralnego ogrzewania w mieszkaniu poniżej. Pracownicy ZGM uszczelnili ten przewód, mimo, że ten obowiązek spoczywa na właścicielu lokalu. Skargę uznano również za niezasadną z powodu podjętych przez ZGM działań, natomiast opóźnienie w czasie ustalenia przyczyn zadymienia wynikało z braku dostępu do lokalu poniżej zadymionego.

Wymiar zajęć bezpłatnych w przedszkolach

Uchylno następnie uchwałę z 19 grudnia 2016 r. o zmianie uchwały w sprawie czasu w jakim przedszkola i oddziały przedszkolne przy szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę Sulęcin świadczą bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę oraz wysokości opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego w tych przedszkolach i oddziałach przedszkolnych w czasie przekraczającym wymiar zajęć bezpłatnych żeby następnie podjąć kolejną uchwałę „zmieniającą”. Jedyną różnicą między tymi dwoma uchwałami jest treść ustępu 1 zmieniona z „Korzystanie z wychowania przedszkolnego, przez dzieci w wieku do lat 5, poza czasem wymienionym w § 2, jest odpłatne” na „Korzystanie z wychowania przedszkolnego, przez dzieci w wieku do lat 5, poza czasem wymienionym w § 2, jest odpłatne” oraz, że wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego, a nie z chwilą podjęcia.

Budżet 2016

Można rzec, że rzutem na taśmę dokonano korekty budżetu na kończący się 2016 r. O 340 157,71 zł zwiększono zarówno dochody jak i wydatki budżetu. Nie była to pojedyncza kwota lecz raczej szereg operacji „czyszczących”. Zwiększono dochody z podatków rolnego i leśnego (ponad 100 tys. zł), czy też ujęto dotację (ponad 99 tys. zł) na utrzymanie zieleni (inwestycja w parku miejskim w Sulęcinie). W wydatkach przeksięgowano pomiędzy paragrafami właśnie te wydatki inwestycyjne, o 70 tys. zł wzrosły wydatki na zakup usług pozostałych w dziele „gospodarka odpadami”, o 52 tys. zł zaktualizowano wydatki na zakup energii, ponad 44 tys. zł przeznaczono na wydatki inwestycyjne w dziele „domy i ośrodki kultury”. Po zmianach w budżecie łącznie dochody gminy mają wynieść 64 516 305,07 zł (bieżące 61 855 792,31 zł), a wydatki 62 690 318,07 zł (bieżące 56 273 253,31 zł).

Inwestycja w kanalizację i oczyszczalnię ścieków

10 stycznia 2017 r. odbyła się pierwsza w tym roku, nadzwyczajna, XXXIII sesja Rady Miejskiej, której najważniejszym punktem miało być podjęcie uchwały upoważniającej burmistrza do złożenia wniosku o dotację dla przedsięwzięcia ” Rozbudowa i przebudowa oczyszczalni ścieków wraz z modernizacją sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej w aglomeracji Sulęcin”. Z tym wiązały się zmiany w uchwale budżetowej na 2017 r. oraz w Wieloletniej Prognozie Finansowej.

Zmiany w budżecie dotyczyły wyłącznie uzyskaniu dotacji, dochody wzrosły o 1 956 706,41 zł, natomiast wydatki o 3 571 498,73 zł (należało doliczyć środki własne). Te zmiany powodują na chwilę obecną, że zakładany jest deficyt budżetowy. Ogółem dochody Gminy mają wynieść 70 165 098,41 zł, a wydatki 70 664 698,41 zł. W Wieloletniej Prognozie Finansowej ujęto inwestycję „Rozbudowa i przebudowa oczyszczalni ścieków w Sulęcinie wraz z modernizacją sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej w aglomeracji Sulęcin” w latach 2017-2020. Wskaźnik spłaty zobowiązań zostaje zachowany w roku budżetowym 2017. Z wcześniejszych informacji przekazywanych na sesjach wynika, że inwestycja ta ma być przejęta przez Zakład Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o., który jest obecnie w trakcie organizacji.

Po tych koniecznych zmianach w budżecie i WPF, Rada Miejska podjęła uchwałę o przydługim tytule: W sprawie upoważnienia Burmistrza Sulęcina do złożenia wniosku o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, oś priorytetowa II- Ochrona Środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu, Działanie 2.3 Gospodarka wodno- ściekowa w aglomeracjach oraz przyjęcia do realizacji określonego w Studium Wykonalności przedsięwzięcia pn. „Rozbudowa i przebudowa oczyszczalni ścieków wraz z modernizacją sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej w aglomeracji Sulęcin” i założonych w nim planów taryfowych wraz z prognozą dopłat do taryf.

Ostatnia podjęta podczas tej sesji uchwała jest związana z wyborami uzupełniającymi do Rady Miejskiej w Sulęcinie w okręgu nr 9, do których dojdzie z powodu śmierci radnego Eugeniusza Dula. Uchwała w sprawie zmiany opisu granic okręgu wyborczego nr 9 miasta i gminy Sulęcin była konieczna z powodu powstania nowej ulicy – Jerzego Lukoszka w Sulęcinie, którą dopisano do okręgu wyborczego nr 9.
Można zauważyć, że na przełomie lat 2016/17 doszło do podjęcia wielu istotnych dla Gminy Sulęcin uchwał, dotyczących zarówno zakończenia niektórych kwestii w mijającym roku, jak również nowych przedsięwzięć krótko- i długoterminowych.

Grzegorz Tyliszczak
fot. M. Dębowski

Autor
Dostarczamy najnowszych informacji z Sulęcina i okolic w możliwie najkrótszym czasie. Zapraszamy także na nasz profil na facebooku.
Spływy kajakowe lubuskie
Spływy kajakowe lubuskie
Spływy kajakowe lubuskie
Spływy kajakowe lubuskie
Kwasy humusowe FLORAHUMUS