Jakich umiejętności miękkich szukają pracodawcy?
Pracodawcy oprócz specjalistycznych umiejętności zawodowych dużą wagę przykładają do kompetencji miękkich. Może zdarzyć się, że osoba posiadająca wysokie kwalifikacje w danej dziedzinie będzie gorszym kandydatem na pracownika niż ktoś posiadający mniejszą wiedzę, jednak dysponujący bogatym zasobem umiejętności miękkich. Trudno wyobrazić sobie specjalistę w zakresie obsługi klienta, który jest introwertykiem i nie lubi nawiązywać kontaktów z innymi ludźmi. Przedstawiamy najczęściej poszukiwane w ogłoszeniach o pracę kompetencje miękkie.
Kreatywność
Kreatywność to chyba najczęściej pojawiająca się w ogłoszeniach o pracę, na portalach takich jak Pracuj.pl, kompetencja miękka. Odpowiada za umiejętność samodzielnego znajdowania nieszablonowych rozwiązań. Osoba kreatywna zawsze ma w zanadrzu jakiś pomysł i potrafi myśleć poza przyjętym schematem. Taki ktoś umie odnajdować nowe zastosowania dla znanych narzędzi i widzi przynajmniej kilka wyjść z danej sytuacji.
Komunikatywność
Umiejętność sprawnego porozumiewania się jest niezwykle przydatną cechą nie tylko w życiu zawodowym, lecz także osobistym. Taki ktoś nie tylko jasno potrafi mówić o swoich poglądach, lecz również aktywnie słuchać. Komunikatywność jest kompetencją miękką, bez której trudno wyobrazić sobie dobrego handlowca czy menagera.
Umiejętność współpracy
Ważną kompetencją na stanowiskach wymagających współpracy z zespołem lub innymi działami firmy jest umiejętność wspólnego działania. Taka osoba jest wrażliwa na potrzeby innych, umie słuchać cudzych argumentów, jednocześnie potrafi wykazać asertywność. W razie potrzeby potrafi przejąć inicjatywę, a gdy zajdzie potrzeba nie ma problemu, by podporządkować się wspólnej decyzji zespołu.
Właściwe reagowanie na konflikty
W firmie, w której zatrudnionych jest wielu pracowników często pod wpływem wewnętrznych napięć i stresu dochodzi do konfliktów. Osoba, która umie sobie radzić z sytuacjami konfliktowymi potrafi zachować właściwy dystans i powstrzymać emocje. Dzięki temu umie znaleźć konstruktywne rozwiązania w sytuacjach spornych. Umiejętność radzenia sobie z konfliktami wymaga dobrze rozwiniętych zdolności komunikacyjnych i negocjacyjnych.
Elastyczność
Często od przyszłych pracowników wymaga się elastyczności. Cecha umożliwia szybkie odnalezienie się w nowych warunkach i łatwe przystosowanie do zmian. Osoba elastyczna nowe zadanie, które wybiega poza jej dotychczasowe obowiązki, przyjmuje jako wyzwanie, a nie kłopot.