Praca ESA TRUCKS Świecko
Home Aktualności z Sulęcina

19 grudnia 2016 r. odbyła się XXXI sesja Rady Miejskiej, której głównym punktem była procedura podjęcia uchwały budżetowej na 2017 r. Sesja rozpoczęła się od smutnej wiadomości, kilka dni wcześniej zmarł radny Eugeniusz Dul. Przewodniczący Rady Zbigniew Szczepański zarządził z tego powodu minutę ciszy.

Już na początku sesji wniesiono nowy punkt do porządku obrad – podjęcie zmiany w uchwale w sprawie czasu, w jakim przedszkola i oddziały przedszkolne przy szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę Sulęcin świadczą bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę oraz wysokości opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego w tych przedszkolach i oddziałach przedszkolnych w czasie przekraczającym wymiar zajęć bezpłatnych. Ze słów zastępcy burmistrza Iwony Walczak wynika, że z powodu zmian prawnych nie można obecnie pobierać opłat za dodatkowe godziny przedszkolne od dzieci 6-letnich, stąd konieczność zmiany poprzedniej uchwały z 2013 r. Środki na zajęcia dla dzieci 6-letnich są ujęte w subwencji ogólnej. Po zapewnieniu, że nie oznacza to pobierania opłat od rodziców tych dzieci wszyscy radni (13 obecnych) poparli podjęcie uchwały.

Dane z budżetu na 2017 r.

Następnie rozpoczęto procedurę przyjmowania budżetu na 2017 r. Wiceburmistrz I. Walczak przygotowała i przedstawiła w formie prezentacji założenia budżetu, natomiast burmistrz Dariusz Ejchart omówił bardziej szczegółowo zaplanowane w budżecie inwestycje. Skarbnik Gminy Joanna Pakulska odczytała natomiast sam projekt uchwały oraz opinię na jego temat Regionalnej Izby Obrachunkowej. Poniżej przedstawię założenia budżetowe z podjętej już uchwały, po autopoprawkach, częściowo opierając się na prezentacjach przedstawionych podczas sesji.

Zacznę od najogólniejszych liczb. Dochody budżetowe mają w 2017 r. wynieść 68 208 392 zł, z czego bieżące 60 749 761 zł, a majątkowe 7 458 631 zł. Jednymi z najwyższych pozycji w dochodach mają być dochody z podatków od osób fizycznych i prawnych (ogółem 26 653 291,00 zł), subwencja ogólna z budżetu państwa (ponad 9 milionów zł) i dotacje celowe z budżetu państwa stanowiące pomoc w wychowaniu dzieci (program Rodzina 500+ na kwotę prawie 8,5 mln zł). Wydatki gminy mają w całości wynieść 67 093 192 zł, z czego 55 724 946 zł to wydatki bieżące, a 11 368 246 zł wydatki majątkowe.

Najwyższymi pozycjami w wydatkach są jak co roku oświata i wychowanie (niemal 18,5 miliona zł), na dalszych miejscach rodzina (14 909 000 zł, z czego 8,5 miliona zł na program Rodzina 500+ i 5,6 miliona zł na świadczenia społeczne), gospodarka komunalna i ochrona środowiska (11 mln zł, z czego prawie 5 milionów zł na utrzymanie zieleni – głównie inwestycja w sulęcińskim parku). Nadwyżka budżetowa ma zatem wynieść 1 115 200 zł, ma zostać przeznaczona na spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów i pożyczek.

Przychody gminy mają wynieść 2 500 000 zł, pochodzące z wolnych środków, które mają być przeznaczone na obsługę zadłużenia. Łącznie rozchody gminy mają wynieść 3 615 200 zł, a stanowić mają spłaty otrzymanych krajowych pożyczek i kredytów. Fundusz sołecki w 2017 r. ma wynieść 238 024,11 zł. Limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek na pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu może wynieść maksymalnie 1 000 000 zł. Burmistrz został ponadto upoważniony do samodzielnego zaciągania zobowiązań do kwoty 2 milionów złotych.

Inwestycje

Do największych planowanych inwestycji planowanych w budżecie na 2017 r. należą:
Odnowienie zieleni w parku miejskim w Sulęcinie (kontynuacja z roku ubiegłego), którego całkowity koszt ma wynieść 4 882 451,89 zł (dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 85%), ma w 2017 r. kosztować 3 544 885,71, z czego wkład własny wyniesie 531 732,86 zł;
powiązana z powyższym Rewitalizacja parku miejskiego – etap II, która praktycznie rozpocznie się po zakończeniu poprzedniego projektu. Wartość całkowita 3 378 855,20 zł (dofinansowanie z Programu Operacyjnego Lubuskie 2020 ma wynieść 2 872 026,00 zł), natomiast w samym 2017 r. inwestycja ma kosztować łącznie 981 300,00 zł, z czego wkład własny wyniesie 147 195,00 zł;
zakup samochodu strażackiego wraz ze specjalistycznym sprzętem ratowniczym dla OSP w Trzemesznie Lubuskim (wartość całkowita 999 954,00 zł, dofinansowanie z PO Lubuskie 2020 w wysokości 85%). W 2017 r. zakup będzie sfinalizowany, ma kosztować 987 900,00 zł, z czego 148 185,00 zł pochodzić ma ze środków własnych.

Na etapie planów są inwestycje m.in.
– na rozbudowę i przebudowę oczyszczalni ścieków w Sulęcinie wraz z modernizacją sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej w aglomeracji Sulęcin (planowana wartość całkowita 43 900 475,00 zł, dofinansowanie 22 753 295,00 zł – inwestycja wieloletnia),
– rewitalizację obiektów na Winnej Górze (3 917 400,00 zł, wkład własny 587 610,00 zł),
– uzbrojenie terenów inwestycyjnych w gminie (2 897 589,03 zł, dofinansowanie 642 255,91 zł).
Ponadto realizowane maja być inwestycje wybrane w budżecie obywatelskim.

Opinie i pytania

Pytania do projektu uchwały i inwestycji wnosił głównie radny Adam Miglujewicz. Interesowało go m.in. czy istnieje zabezpieczenie w majątku spółki Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Sulęcinie Sp. z o.o. na inwestycję w oczyszczalnię i sieć kanalizacyjną oraz czy burmistrz planuje prywatyzację spółki. Burmistrz zapowiedział, że za jego kadencji nie będzie sprzedaży żadnych akcji spółki, dotacja na tę inwestycję na pewno będzie przyznana, trzeba tylko poczekać na uzyskanie konkretnej kwoty do lutego 2017 r. Na moment sesji budżetowej nie została jeszcze zakupiona działka przez inwestora pod budowę zakładu meblarskiego.

Skarbnik J. Pakulska odczytała opinię RIO, która zaakceptowała projekt budżetu z opinią pozytywną z uwagami. Następnie przewodniczący komisji przedstawiali ich opinie na temat projektu uchwały. Zbigniew Dauksza, przewodniczący Komisji Rewizyjnej, wniósł zastrzeżenia z powodu braku dofinansowania dla Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej na odnowienie substancji mieszkaniowej budynków komunalnych. Anna Wyczachowska (Komisja Infrastruktury i Gospodarki) podniosła ten sam problem co Komisja Rewizyjna oraz dodała kwestię modernizacji dróg gminnych. Agnieszka Lipska (Komisja Edukacji, Spraw Społecznych i Środowiska) nie wniosła uwag do wielkości liczbowych. Krystian Bielecki (Komisja Budżetu i Finansów) stwierdził, że projekt nie budzi zastrzeżeń. Odrębne zdanie w opinii Komisji wyraził A. Miglujewicz. Burmistrz w kolejnym punkcie nie wniósł żadnych zastrzeżeń do projektu.

Dyskusja

Rozpoczęła się dyskusja, w której pierwszy głos zabrał Jan Szymczyszyn. Zaczął od pozytywów, są planowane duże inwestycje, dodał jednak, że potrzeba też mniejszych inwestycji np. potrzeba parkingu przy budynku gimnazjum. Złożył wniosek o zainteresowanie się niedofinansowaniem ZGM, dodając, że dobrze się stało, że komisje zauważyły ten problem. Ewa Szczepańska nawiązała do tego samego problemu, mówiąc, że potrzeba 19 milionów zł na poprawę sytuacji budynków komunalnych, ponadto są niskie wpływy z czynszów. Ubolewała, że nie wszystkie wnioski do budżetu składane do 30 września 2016 r. zostały uwzględnione. A. Miglujewicz stwierdził, że jest to budżet burmistrza, nie gminy, jego zdaniem powinny się odbyć konsultacje z Radą. Problemem są zanieczyszczenia powietrza, brak inwestycji w ścieżki rowerowe, nie uważa by potrzeba było łącznie aż 8 milionów złotych na park miejski, jego zdaniem są kwestie dużo istotniejsze, nie sądzi też by potrzebne były aż trzy nowe budynki komunalne. Jego zdaniem burmistrz nie powinien mieć uprawnień do zmian w wydatkach bieżących bez zgody Rady. Wrócił do tematu usług obcych, które często, jego zdaniem, są niezasadne. Podniósł kwestię, dlaczego w radzie nadzorczej Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Sulęcinie Sp. z o.o. zasiada dr Marcin Liberadzki, adiunkt z SGH w Warszawie, syn Bogusława Liberadzkiego, europosła SLD. Burmistrz Ejchart odpowiedział, że burmistrz odpowiada za budżet i tak zostanie. Zanieczyszczenie powietrza jest problemem, ale sytuacja nie jest najgorsza, będą poszukiwane środki na ekologiczne źródła ciepła. Złożono wnioski o budowę nowych ścieżek rowerowych do Powiatu Sulęcińskiego i Zarządu Województwa, z ich strony nie ma niestety woli do takich inwestycji. Burmistrz uważa, że tworzenie nowych miejsc pracy musi być wsparte gospodarką mieszkaniową i społeczną, celem jest rozwój wielopłaszczyznowy. Jego zdaniem potrzeba nowych mieszkań, bo osoby prywatne ostatnio chętniej wynajmują mieszkania Ukraińcom niż sulęcinianom. Burmistrz uważa ponadto, że Marcin Liberadzki jest wysokiej klasy specjalistą i dobrym kandydatem do rady nadzorczej. Odniósł się jeszcze do kwestii dofinansowania ZGM, zaniedbania są wieloletnie, w 2017 r. zaczną się przygotowania do poprawy sytuacji budynków komunalnych.

Kolejnym punktem było głosowanie projektu uchwały budżetowej. 9 radnych poparło projekt, 2 było przeciw, dwoje wstrzymało się od głosu. Burmistrz podziękował za podjęcie uchwały, za wszystkie głosy w dyskusji. Podkreślił, że budżet jest realny do wykonania.

Wieloletnia Prognoza Finansowa 2017-2030

Skarbnik J. Pakulska odczytała projekt uchwały w sprawie WPF oraz opinię RIO na jego temat, która była pozytywna. Podkreśliła, że wskaźnik spłaty zobowiązań w 2017 r. wyniesie 5,66 % i jest to najwyższa wartość planowana w całym okresie 2017-2030. Pokreślę jednak, że zgodnie z przyjętą WPF od roku 2021 nie planuje się żadnych dochodów majątkowych, które są wliczane do powyższego wskaźnika. Nie zakłada się w tych latach również żadnej sprzedaży majątku gminy. Z WPF wynika, że w latach 2018 i 2019 planowane są deficyty budżetowe. W pozostałych latach nadwyżki mają być przeznaczone na spłaty zobowiązań. Wydatki na obsługę długu mają rosnąć do 2020 r. do wartości 765 000 zł, następnie mają zacząć maleć. Najwyższe planowane wydatki są na rok 2019 (79 milionów zł), a zatem również w tym roku budżet ma mieć najwyższy deficyt (ponad 5 milionów zł). W głosowaniu uchwała została podjęta przy 9 głosach za i jednym przeciwnym.

Interpelacje i zapytania

Część sesji dotycząca zapytań i interpelacji była dość krótka, pytanie złożył tylko A. Miglujewicz w sprawie procesu przyjęcia nowego statutu CZG-12. Otrzymał odpowiedź, że z powodu sprzeciwu dwóch gmin (Słońsk i Kostrzyn) zmieniono proces legislacyjny. Obecnie, po dyskusjach, obie gminy wyraziły zgodę na zmiany. Zwiększyła się m.in. liczba członków zarządu z 3 do 6.

Na koniec burmistrz złożył życzenia świąteczne obecnym na sesji oraz za pośrednictwem naczelników i kierowników pracownikom Urzędu Miejskiego.
Sesja z powodu istotności głównego jej tematu trwała dość długo, miejscami było dość emocjonalnie (głównie podczas dyskusji), ale przez zdecydowaną większość czasu przebiegała w sposób merytoryczny.

Grzegorz Tyliszczak

2 odpowiedzi na ten artykuł
Autor
Dostarczamy najnowszych informacji z Sulęcina i okolic w możliwie najkrótszym czasie. Zapraszamy także na nasz profil na facebooku.
Spływy kajakowe lubuskie
Spływy kajakowe lubuskie
Spływy kajakowe lubuskie
Spływy kajakowe lubuskie
Kwasy humusowe FLORAHUMUS