Praca ESA TRUCKS Świecko
Home Aktualności z Sulęcina

25 maja 2016 r. odbyła się kolejna, niezwykle istotna sesja Rady Miejskiej, na której m.in. miało zostać przyjęte sprawozdanie burmistrza z realizacji budżetu na rok 2015. Zanim jednak doszło do tego szerokiego punktu radni usłyszeli sprawozdanie z działalności burmistrza w okresie pomiędzy sesjami, odczytane przez sekretarz gminy Mirosławę Maszońską, a następnie przystąpiono do dyskusji nad szeregiem projektów uchwał. W sprawozdaniu, sekretarz gminy poinformowała, że w miejscowości Wędrzyn odbędzie się wybór przewodniczącego (ostatecznie 20 czerwca 2016 r. odbyło się zebranie wyborcze, w którym ponownie na przewodniczącego wybrany został Grzegorz Lewicki). Sekretarz podała ponadto, że w dniu sesji odbyło się otwarcie ofert w przetargu na budowę kanalizacji na ulicach Cichej i Spokojnej. Wpłynęło 10 ofert i rozpoczęła się ich analiza.

Plan gospodarki niskoemisyjnej dla gminy

Po sprawozdaniu przyszła kolej na dyskusje dotyczące projektów uchwał. Pierwsza dotyczyła przyjęcia „Planu gospodarki niskoemisyjnej dla gminy Sulęcin”. Rozpoczął radny Adam Miglujewicz, który zwrócił uwagę na raport Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, w którym za największego „truciciela” powietrza w mniejszych miejscowościach uznaje się benzo(a)piren, którego stężenie w Sulęcinie jest dwukrotnie wyższe niż dopuszczalne. Związek ten jest rakotwórczy, a powstaje w wyniku spalania węgla, drewna, koksu czy miału głównie w piecach o niskiej efektywności. Radny dodał, że „Plan” przygotowany przez firmę zewnętrzną „Expecto” skupia się głównie na spalinach samochodowych, mowa jest także wyłącznie o termomodernizacji budynków użyteczności publicznej.
Burmistrz Dariusz Ejchart odniósł się do zarzutów, informując, że „Plan” jest kompleksowy, realizacja termomodernizacji przewidywana jest w budynkach Przedszkola nr 1, świetlicy w Ostrowie oraz w Gimnazjum jeszcze w tej kadencji. Ponadto nadal planowana jest budowa ścieżki rowerowej na trasie Sulęcin – Wędrzyn. Efekty realizacji „Planu” mają być widoczne do 2020 r.

Radna Ewa Szczepańska zapytała dodatkowo, czy planowana jest pomoc osobom indywidualnym przy wymianie pieców. Niestety, z odpowiedzi zastępcy burmistrza Iwony Walczak wynika, że Regionalne Izby Obrachunkowe różnie podchodzą do takiej pomocy publicznej, nasza wojewódzka jest temu przeciwna. Gmina może udzielić jedynie dotacji jeżeli posiada wolne środki – Sulęcin niestety takich nie posiada. Ostatecznie w głosowaniu 15 radnych jednogłośnie przyjęło Plan Gospodarki Niskoemisyjnej”. Tekst dostępny w BIP gminy: http://bip.sulecin.pl/system/obj/2584_Uchwala.XXI.136.16.2016-05-25.pdf

Plan zagospodarowania przestrzennego Wielowieś i Zarzyń

Dwa kolejne projekty uchwał można potraktować jako jedną całość. W pierwszym stwierdzono (14 radnych za, jedna wstrzymała się od głosu), że miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla terenów położonych w obrębie wsi Wielowieś i Zarzyń nie narusza ustaleń studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Sulęcin. W kolejnym projekcie miał zostać uchwalony właśnie ten plan zagospodarowania przestrzennego. Na sali obrad obecni byli przedstawiciele Kopalni Węgla Brunatnego Sieniawa, których uchwała interesowała szczególnie. Ma ona również znaczenie dla czeskiego inwestora kooperującego z Kopalnią, który miałby postawić swój zakład w pobliżu.

Wątpliwości co do zmian planu zagospodarowania przestrzennego zgłosili radni A. Miglujewicz i Agata Hryniewiecka-Cichoń. Radna obawia się, że nie wiemy jak będzie wyglądała rekultywacja terenu po odkrywce oraz, że w okolicy znajdują się obszary chronione. Radny Kazimierz Gryz odpowiedział, że odkrywka odbywa się już 40 lat i tereny są rekultywowane na bieżąco, natomiast dalsza eksploatacja złóż nie obejmie terenów w okolicy Buczyny Łagowskiej. Potwierdził to także prezes Kopalni Sieniawa. W głosowaniu plan miejscowy zagospodarowania przestrzennego podjęto przy 14 głosach za i jednym przeciwnym.

Kolejna uchwała została podjęta jednogłośnie, a dotyczyła pozytywnego zaopiniowania projektu planu ochrony dla rezerwatu przyrody „Buczyna Łagowska” przedłożonego przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gorzowie Wielkopolskim.

Podobnie jednogłośnie Rada podjęła uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na zrzeczenie się w całości odszkodowania za nieruchomości położone w Trzemesznie Lub. przejęte pod drogę wojewódzką. Uchwała związana jest z inwestycją na drodze wojewódzkiej nr 137.

Budżet 2016

Rada dokonała zmian w budżecie na rok bieżący. Zmiany dotyczyły przede wszystkim dochodów i wydatków majątkowych. Dochody majątkowe wzrosły o 269 368,00 zł (dotacja na inwestycje drogowe). Wydatki majątkowe wzrosły o 593 368,00 zł, właśnie o wartość dotacji plus zarezerwowane środki własne, a ponadto 160 tys. zł zaplanowano na wydatki inwestycyjne na obiektach sportowych. Zmalały natomiast wydatki bieżące – o 321 598,00 zł. Kilka operacji złożyło się na tę kwotę. Aż o 334 100,00 zł zmniejszono zakup usług dla szkół podstawowych.

Obecnie dochody gminy wynoszą 60 834 921,70 zł (w tym bieżące 57 845 265,70 zł), natomiast wydatki 59 010 878,70 zł (bieżące 52 759 113,70 zł). Nadwyżka budżetowa wynosi więc 1 824 043,00 zł. Zmiany w budżecie Rada przyjęła jednogłośnie.

Dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli

Krótką dyskusję wzbudził projekt uchwały w sprawie planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz ustalenia maksymalnej kwoty dofinansowania opłat w 2016 r. za kształcenie nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach prowadzonych przez Gminę. A. Miglujewicz wyraził zdziwienie, że w roku 2015 na dofinansowanie dokształcania nauczycieli przeznaczono 3000 zł, a obecnie łącznie aż 66 tys. zł oraz zapytał na jakie formy dokształcania przeznaczone są te pieniądze. I. Walczak wyjaśniła, że chodzi zarówno o formy indywidualne (studia podyplomowe) i zbiorowe. Obecnie środki zostały przydzielone proporcjonalnie do liczby nauczycieli w danej placówce, szkoła decyduje o tematyce dokształcania. Obowiązek dofinansowania spoczywa na samorządach z mocy karty nauczyciela. W poprzednich latach ten obowiązek nie był realizowany. Również i ta uchwała została podjęta jednogłośnie.

Powróciła kwestia z XVIII sesji Rady Miejskiej z marca br. dotycząca skargi na funkcjonowanie Ośrodka Pomocy Społecznej w Sulęcinie. Przewodniczący komisji rewizyjnej Zbigniew Dauksza poinformował, że wojewoda uznał nieważność poprzedniej uchwały i skierował do komisji rewizyjnej w celu poprawienia uzasadnienia, co uczyniono w nowym projekcie. W poprzednim nie odniesiono się do wszystkich zarzutów podniesionych przez skarżącą. Tym razem uchwała uznająca skargę za niezasadną przeszła przy 13 głosach za i 2 wstrzymujących się.

Absolutorium

Najistotniejszym punktem XXI sesji miało być przyjęcie sprawozdania budżetowego burmistrza za rok 2015. Cały ten obszerny punkt rozpoczął się od prezentacji przedstawionej przez wiceburmistrz Iwonę Walczak, która zaczęła od omówienia zastanego kształtu budżetu na 2014 r. i Wieloletniej Prognozy Finansowej. Według prezentacji zadłużenie oraz raty spłat były zaplanowane nieprawidłowo, a wskaźnik obsługi zadłużenia nie był spełniony dla lat 2014 i 2016. Dochody w 2015 r. po zmianach dokonanych 31.12.2014 r. przez obecną ekipę miały wynieść 56 704 272,90 zł, a zostały wykonane w wartości 55 633 173,31 zł. Wydatki po tej samej zmianie miały wynieść 51 799 208,92 zł, wyniosły ostatecznie 47 616 827,96 zł, czyli nadwyżka budżetowa z planowanej 4 905 063,98 zł wyniosła 8 016 345,35 zł.

Dzięki negocjacjom z bankami zmalało również zadłużenie gminy – z 20 571 505,98 zł w roku 2014 (co stanowiło ponad 58% dochodów gminy) do 14 666 442,97 zł, czyli niewiele ponad 26% dochodów w 2015 r. W tym samym roku spłacono ok. 7,5 miliona zł zadłużenia. Dochody wykonano w ponad 98% w stosunku do planu. Korzystne zmiany budżetowe osiągnięto dzięki oszczędnościom w wynagrodzeniach i innych wydatkach bieżących oraz zintensyfikowaniem działań egzekucyjnych na dłużnikach gminy.

Wynagrodzenia zmniejszyły się o ponad milion złotych w stosunku do roku 2014, o pół miliona ograniczono wydatki Urzędu Miasta i Rady Miasta, zmniejszono wydatki w jednostkach podległych samorządowi – np. o prawie 600 tys. zł w Ośrodku Pomocy Społecznej, 365 tys. zł w Gimnazjum, ponad 200 w Szkole Podstawowej w Sulęcinie. Oszczędności to ratunek dla budżetu, lecz nie można zapominać, że w pewnym stopniu utrudniają funkcjonowanie wielu instytucjom potrzebnym mieszkańcom.

Po zakończeniu prezentacji, skarbnik gminy Joanna Pakulska odczytała pozytywną opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej o wykonaniu budżetu oraz informację o stanie mienia komunalnego gminy Sulęcin w 2015 r. Następnie rozpoczęto dyskusję.

Rozpoczął, można by rzec tradycyjnie, radny A. Miglujewicz. Zaskoczył mnie stwierdzeniem, że jego zdaniem głosowanie absolutorium jest zbędne, gdyż Rada na bieżąco i tak opiniuje i zatwierdza zmiany budżetowe. Następnie przeszedł do pytań, na które odpowiedziała później I. Walczak. Przedstawię część z nich w formie pytanie – odpowiedź.

Dlaczego była niska realizacja dochodów z podatku leśnego? – Istniał spór między nadleśnictwem a Eneą o pewne grunty, który dopiero niedawno rozstrzygnięto w Samorządowym Kolegium Odwoławczym.

Dlaczego realizacja podatku od środków transportowych wyniosła 90% i była niższa niż w 2014 r.? – z powodu wysokich stawek pojazdy były przerejestrowywane do innych gmin, po obniżce stawek w 2016 r. trend się odwrócił.

Zakup usług pozostałych dla administracji publicznej wyniósł 318 tys. zł, czego dotyczyły te usługi? – na tę kwotę złożyła się prowizja dla Banku Ochrony Środowiska za zmianę warunków umowy kredytowej, usługi pocztowe (obecnie Urząd zatrudnia kuriera do korespondencji w Sulęcinie) oraz sieć komputerowa w Urzędzie.

Na co przeznaczono 300 tys. zł wydatków bezosobowych? – Umowy były podpisywane z z pracownikami wykonującymi roboty publiczne, m.in. prace melioracyjne.

„Informator samorządowy” podawał jakiś czas temu, że realna kwota spłaty to 2,5 mln. zł, a w 2015 wyniosła ponad 7 milionów. Która kwota jest realna? – bezpieczna realna kwota zwrotu to ciągle 2,5 miliona zł plus odsetki. Kwoty wyższe są dużym obciążeniem dla budżetu.

Pomimo licznych pytań, radny Miglujrewicz zapowiedział głosowanie za przyjęciem sprawozdania budżetowego i udzielenia absolutorium burmistrzowi D. Ejchartowi i jego ekipie. Pozostali radni myśleli podobnie. Po raz pierwszy w historii gminy Sulęcin za udzieleniem absolutorium burmistrzowi zagłosował pełen skład Rady Miejskiej, niewątpliwie więc XXI sesja Rady Miejskiej przejdzie do historii naszej gminy.

Grzegorz Tyliszczak

Autor
Dostarczamy najnowszych informacji z Sulęcina i okolic w możliwie najkrótszym czasie. Zapraszamy także na nasz profil na facebooku.
Niemiecki Sulęcin korepetycje
Niemiecki Sulęcin korepetycje
Niemiecki Sulęcin korepetycje
Niemiecki Sulęcin korepetycje
Spływy kajakowe lubuskie
Spływy kajakowe lubuskie
Spływy kajakowe lubuskie
Spływy kajakowe lubuskie
Kwasy humusowe FLORAHUMUS