Praca ESA TRUCKS Świecko
Home Promowane

W końcu nadeszła upragniona chwila i „Sen o Warszawie” się spełnił. Dzięki pani Agnieszce Czarneckiej i pani Agnieszce Sobieraj, które napisały projekt „PZU z kulturą” grupa uczniów Zespołu Szkół Licealnych i Zawodowych im. Unii Europejskiej w Sulęcinie w dniach 05 – 07. 10. 2016r. pod opieką pani Agnieszki Czarneckiej, pani Moniki Hartman, pana Damiana Kierzka, pani Agnieszki Sobieraj i pani Anny Sobieraj udała się na wycieczkę do Warszawy.

Nasza przygoda rozpoczęła się w środę o godzinie 400. Po dokładnej kontroli autokaru przez policję wyruszyliśmy w naszą wymarzoną podróż.

Podczas podróży panowała miła i spokojna atmosfera. Po zakwaterowaniu i krótkim odpoczynku udaliśmy się do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, w którym zostaliśmy zaznajomieni z dziejami Sejmu Polskiego, zwiedziliśmy salę posiedzeń Sejmu i zasiedliśmy w galerii dla publiczności. Widzieć wszystko na własne oczy – niezapomniane wrażenie. Z Sejmu udaliśmy się na kolację. Mimo deszczowej pogody dobry humor nas nie opuszczał. Po powrocie wysłuchaliśmy „Lekcji historii” na temat Powstania Warszawskiego przygotowanej przez nauczyciela historii, pana Damian Kierzka.
Drugiego dnia, po zjedzeniu śniadania, udaliśmy się do Muzeum Powstania Warszawskiego. Jeszcze takiego muzeum nie spotkaliśmy na swojej drodze. Zaprojektowana ekspozycja muzealna oddziałała na nas obrazem, dźwiękiem i światłem, a wykorzystane efekty multimedialne i aranżacja wnętrza przybliżyły nam powstańczą rzeczywistość. Udając się wytyczoną trasą w scenerii sprzed siedemdziesięciu lat, chodząc po granitowym bruku wśród gruzów zniszczonej Warszawy, poznaliśmy chronologię wydarzeń i sale tematyczne, których głównymi elementami były zdjęcia, monitory i komputery. Każdy chętny mógł zebrać wszystkie kartki kalendarza z okresu Powstania Warszawskiego i dowiedzieć się o tym co się wydarzyło w danym dniu. Wizyta w Muzeum Powstania Warszawskiego to niewiarygodne uczucie, dające nam możliwość przeżycia ówczesnej sytuacji. Łącząc ze sobą przeszłość z współczesnością pozwala na dokładne poznanie tamtych wydarzeń.

Z Muzeum Powstania Warszawskiego pojechaliśmy zapalić znicze i złożyć kwiaty przy Grobie Nieznanego Żołnierza znajdującego się na placu marszałka Józefa Piłsudskiego. Zawsze płonie tu wieczny znicz i służbę pełni warta honorowa z Batalionu Reprezentacyjnego Wojska Polskiego.

Kolejnym punktem programu było wyjście do teatru 6. Piętro, który swoją siedzibę ma w Sali Koncertowej na szóstym piętrze Pałacu Kultury i Nauki, a jego współwłaścicielami i dyrektorami są: Michał Żebrowski i Eugeniusz Korin. Obejrzeliśmy jedno z najważniejszych dzieł w kanonie literackiej klasyki – „Wujaszek Wania” Antoniego Czechowa w reżyserii Andrzeja Bubienia. Ta czechowska naprzemiennie śmieszna i straszna opowieść dała nam okazją do przejęcia się losem „człowieka zbędnego”, a także do spojrzenia na nas samych, podlegających codziennym presjom i życiowym dążeniom. Dzięki spektaklowi mogliśmy również „na żywo” zobaczyć aktorów, których do tej pory widzieliśmy tylko w telewizji, a byli nimi: Wojciech Malajkat (wujaszek), Piotr Machalica (Sieriebriakow), Anna Dereszowska (Helena), Michał Żebrwski (Astrow), Dorota Krempa (Sonia), Joanna Żółkowska (Matka), Miłogost Reczek (Tieliegin) i Irena Jun (Niania). Dla większości z nas, była to pierwsza wizyta w teatrze. Nie dość, że pierwsza to jeszcze z taką ilością sławnych aktorów. Na pewno wyryje trwałe ślady w pamięci każdego z nas.

Trzeciego, i niestety ostatniego, dnia udaliśmy się do znajdującego się w Śródmieściu Warszawy najwyższego budynku w Polsce – Pałacu Kultury i Nauki. Całą grupą wjechaliśmy na 30 piętro, na którym znajdował się Taras Widokowy ukazujący piękną panoramę całej Warszawy.

Ostatnim punktem programu były warsztaty filmowe w Muzeum Króla Jana III Pałacu w Wilanowie. Po przybyciu na miejsce, okazało się, że tuż obok są kręcone ujęcia do polskiego serialu „Ojciec Mateusz”. W przerwie na planie filmowym udało nam się nawet zrobić kilka zdjęć ze znanymi aktorami, m.in. Piotrem Polkiem grającego mł. insp. Oresta Możejko czy Michałem Pielą grającego asp. szt. Mieczysława Nocula.

Podczas wizyty w Pałacu zostaliśmy podzieleni na dwie grupy. Jedna grupa miała warsztaty filmowe pod tytułem „Opowiem o królu”, druga „Sypialnia królowej”. W związku z tym przewodnicy oprowadzili nas po Muzeum, opowiadając ciekawe historie sprzed lat. Mieliśmy również okazję wcielić się w postacie z okresu baroku poprzez przebranie się w stroje i nagranie krótkiego filmiku dotyczącego ówczesnych czasów.

Nadszedł czas powrotu. Choć żałowaliśmy, że tak szybko się skończyło, to żegnaliśmy Warszawę bogatsi o nowe, niezapomniane doznania i przeżycia. Spędzenie trzech dni w tak dużym gronie, wpłynęło na kształtowanie umiejętności współżycia w grupie. Wzajemne poznanie się wpłynęło na integrację uczniów i zawarcie nowych przyjaźni.

Wierzymy, że wyjazd do Warszawy, to nie koniec naszego „snu”, ale początek naszej przygody poznawania dziedzictwa kulturowego kraju.

Kinga Kleńk
Anna Sobieraj

Autor
Dostarczamy najnowszych informacji z Sulęcina i okolic w możliwie najkrótszym czasie. Zapraszamy także na nasz profil na facebooku.